پلدختر - خبرگزاری مهر: معادن قیر معمولان که می تواند به عنوان ظرفیتی برای توسعه اشتغال و معیشت مردم منطقه محسوب شود باید هر چه سریعتر به منظور مقابله با برداشتهای غیرمجاز سودجویان ساماندهی شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، معادن قیر طبیعی معمولان که این روزها بسیاری از سودجویان برای تصاحب آنها دندان تیز کرده اند ظرفیتی برای توسعه این منطقه محروم محسوب می شوند؛ ظرفیتی که در صورت عدم ساماندهی توسط متولیان می تواند منجر به فرصت سوزی در این منطقه شود.

در این راستا صبح جمعه جلسه بررسی وضعیت معادن قیر طبیعی معمولان با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه معمولان، بخشدار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیر کل منابع طبیعی لرستان در سالن جلسات بخشداری معمولان تشکیل شد.

در این جلسه حجت الاسلام عابدینی امام جمعه معمولان با یادآوری اینکه معادن جزء انفال و منابع عمومی هستند، در مورد معادن قیر طبیعی معمولان خواست که مسئولان دولتی در خصوص بهره برداری از آنها زودتر تصمیم گیری کنند تا وضعیت نهایی در این زمینه مشخص شود.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به ظرفیت این معادن اشاره کرد و گفت که انتظار دارد مسئولین امر با اولویت اهالی بخش معمولان نسبت به واگذاری معادن قیر طبیعی اقدام کنند.

علی کائیدی ادامه داد: بهره برداری و بهره وری از این منابع الهی حق مردم محروم این بخش است.

بخشدار معمولان نیز عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی امر باید هر چه سریعتر نسبت به شناسایی، ظرفیت سنجی و تعیین غنای این معادن اقدام و با رعایت ساز و کار قانونی و با اولویت نیروهای بومی منطقه عملیات واگذاری را آغاز کند.

صمد چراغی پور افزود: معادن قیر طبیعی در دو منطقه "بن عباس" در شرق و "آمیران" در غرب معمولان وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالجاری با ورود واسطه گران و با توجه به افزایش ارزش این مواد شاهد برداشت غیر مجاز از این منابع بوده ایم که با پیگیری دستگاه های ذیربط در حال حاضر اینگونه برداشت ها کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز با یادآوری اینکه در استان 17نوع ماده معدنی وجود دارد، گفت: صنعت در لرستان متناسب با منابع و ظرفیت ها پیشرفت نداشته است که باید برای رفع عقب ماندگیهای موجود پیگیری و تلاش صورت گیرد.

حجت اله بیرانوند افزود: در بحث واگذاری معادن قیر طبیعی معمولان با رعایت جمیع جوانب و با نظر مسئولین محلی و با اولویت مردم معمولان در قالب شرکت های تعاونی اقدام خواهیم کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان نیز در این جلسه گفت: این معادن جزء منابع ملی و انفال بوده و منابع طبیعی نیز مانند همه دستگاه های متولی در خصوص حفاظت و حراست از منابع طبیعی اقدام خواهد کرد.

بهاروند با تاکید بر ضرورت توجه به الزامات زیست محیطی در منطقه، افزود: پس از ظرفیت شناسی این معادن می توان با ایجاد صنایع تبدیلی در دو منطقه علاوه بر بهره برداری مفید نسبت به ایجاد اشتغال نیز کرد.