عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بیان سوال خود از نامزدهای ریاست جمهوری درباره فرهنگ و هنر عنوان کرد: نامزدها چه طرحی برای حاکم کردن و بازگشت ارزش‌های دینی دارند؟

محمد صادق کوشکی در گفتگو با خبرنگار مهر در بیان سوال خود از نامزدهای ریاست جمهوری درباره برنامه‌ها و دغدغه‌هایشان در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد: در 34 سال گذشته وضعیت فرهنگی اجتماعی از نظر تطبیق ارزش‌های دینی روندی رو به سقوط داشته است. وضعیت حاکم بر فرهنگ دینی از چارچوب‌های دینی فاصله گرفته و به مباحثی چون حجاب، پوشش دینی ، عفت و حیا در رفتارهای دینی و اجتماعی مخصوصا در عرصه هایی مثل تئاتر و سینما بی اعتنایی شده است. با توجه به این مسایل نامزدها چه طرحی برای حاکم کردن و بازگشت ارزش های دینی دارند؟

وی سوال دیگرش را اینگونه تبیین کرد: برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای توسعه و ترویج فرهنگ دینی و ارزش های دینی و ارزش های رفتاری در عرصه های هنری، اجتماعی و خانوادگی چیست؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نامزدها باید مشخص کنند که فرهنگ در برنامه های آنها چقدر اولویت دارد؟ عنوان کرد: انقلاب و نظام ما صفت اسلامی دارد و فلسفه برپایی حکومت اسلامی جاری شدن احکام دینی است یعنی اگر این احکام جاری نشود انقلاب به هدف خود نرسیده است. حالا نامزدها پاسخ دهند که آیا با این نگرش امام موافق هستند یا به طور مثال به سلطه اقتصادی اعتقاد دارند و اینکه اصلا با این نظر امام (ره) آشنایی دارند یا خیر؟

دولت دهم به فرهنگ دینی ظلم کرده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نگاه دولت‌ها به مقوله فرهنگ تصریح کرد: دولت احمدی‌نژاد درکی از فرهنگ دینی نداشت و به این حوزه اعتنایی نکرد. به گونه ای که رهبر انقلاب در شهریور 86 اعلام کردند که فرهنگ دینی در دولت شما مظلوم واقع شده است. چه کسی این ظلم را انجام داده است. من که نبوده ام بنابراین احمدی نژاد و دولت وی به فرهنگ ظلم کرده است.

کوشکی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ در هیچ دولتی اولویت نداشته است، اظهار کرد: سید محمد خاتمی هم اگرچه فرهنگ را می فهمید اما رویکردش به طرف فرهنگ غرب بود و هاشمی نیز به این حوزه اعتنایی نداشت و به مسایل توسعه ای توجه می کرد.

این پژوهشگر و نویسنده در ادامه درباره توجه به حجاب و عفاف در دوره هاشمی و گشت ارشاد و اعمال انتظامی در این دوره و دوره های بعد خاطرنشان کرد: اینها حرف هایی هست که گفته می‌شود اما اشتباه است و توجهی به حجاب در آن دوره نمی شد هم اکنون هم اگرچه گشت ارشاد وجود دارد اما آیا حد شرعی حجاب توسط زنان رعایت می شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مصوبه شورای فرهنگی – اجتماعی زنان در سال 83 بیان کرد: سال 83 این شورا بعد از چند هزار ساعت کار کارشناسی مصوبه ای را آماده کرد که اولین مصوبه ایجابی و ترویجی در جمهوری اسلامی در خصوص ترویج حجاب و پوشش دینی و فرهنگ عفاف برای مردان و زنان است. این مصوبه وظایف همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را پیرامون مباحث آموزشی و حتی ارزان‌سازی کالاهای مورد نیاز برای پوشش دینی مشخص کرده بود اما احمدی نژاد به عنوان رییس شورای انقلاب فرهنگی هشت سال زیر بار نرفت که این مصوبه را امضا کند.