یک روزنامه آلمانی در مطلبی لغو تحریمهای تسلیحاتی اروپا علیه شورسیان سوری تحت فشارهای انگلیس و فرانسه را یک افتضاح در عرصه سیاست خارجی مشترک این اتحادیه عنوان کرده و از بی کفایتی اروپا در این عرصه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در تحلیلی نوشت: سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره سوریه تیره و تارترین ساعتهای خود را تجربه می کند و شاید هم آخرین لحظاتش را. فرانسه و انگلیس بار دیگر احساسات و غرایز قدرتهای بزرگ سابق را از خود نشان می دهند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: یک افتضاح در هر حال یک افتضاح است. سیاست خارجی اروپا در مناقشات درباره سوریه سیاه ترین ساعتهایش را تجربه می کند. اینکه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تحت فشار فرانسه و انگلیس تحریمهای تسلیحاتی علیه سوریه را لغو کردند تا حداقل بتوانند توافقاتشان در زمینه قطعنامه های اقتصادی علیه این کشور را نجات دهند نشان می دهد که پایه های سیاست خارجی واقعی اتحادیه اروپا چقدر سست است.

در هر صورت پایه های سیاست خارجی اتحادیه اروپا آنقدر ضعیف است که نمی تواند جایگاهی را در بین قدرتهای تعیین کننده سیاست امنیتی بین المللی برای این اتحادیه ایجاد کند.

"زوددویچه سایتونگ" در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که پاریس و لندن هرگز به دنبال توافق با دیگر اعضای اتحادیه اروپا که با شک و تردید به مسئله تحویل سلاح به شورشیان سوری می نگریستند نبودند. وحدت اروپا در لندن هیچ است و پیشبرد سیاستهای شخصی همه چیز. پاریس نیز همانگونه که در جنگ لیبی نشان داده شد چنین روند و سیاستهایی را دنبال می کند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که این مسئله که در بین اعضای اتحادیه اروپا اشتراکات کم و اختلافات بسیار در زمینه سیاست خارجی وجود دارد، معمای غیر قابل حل و چالش بزرگ سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا است.

در بین قدرتهای اتحادیه اروپا، فرانسه و انگلیس بار دیگر غرایز و احساسات قدرتهای بزرگی را که تنها علایق و منافع شخصی خود را دنبال می کنند نشان می دهند. آنها در مسئله سوریه همه گزینه ها حتی گزینه نظامی را روی میز قرار می دهند.

"زوددویچه" در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: اینکه پاریس و لندن بیشتر مواقع از جمله در جنگ لیبی و مالی تکروی می کنند یا دیگر کشورهای اروپایی را از جمله در مسئله سوریه به پیروی از مواضع خود مجبور می کنند، تنها به این مسئله مربوط نمی شود که آنها شریکی در آلمان نمی یابند یا اینکه در مسائل امنیتی در اتحادیه اروپا علایق متفاوتی وجود دارد، بلکه  به ناشیانه بودن فرآیندها و سیاستهای اروپایی مربوط می شود.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا در زمینه سیاست خارجی نه تنها بی کفایتی خود را نشان داده است، بلکه تردیدهای این اتحادیه (در مسائل بین المللی از جمله سوریه) یک شکاف سیاسی خطرناک را ایجاد کرده است.

در بخش دیگری ازاین مطلب آمده است که یک سیاست خارجی مشترک زمانی به دست می آید که اروپا از این توهم که در مسیر مستقیم به سوی قدرت جهانی قرار دارد خود را جدا کند. بهتر است ما کارهای کوچک را به صورت اشتراکی انجام دهیم تا اینکه با ادعاهای دهان پر کن قدم به تاریخ بگذاریم.