یک کارشناس آلمانی مطرح کرد؛

برتری ارتش سوریه برشورشیان/ اروپا نباید با ارسال سلاح به درگیریهای سوریه دامن بزند

برتری ارتش سوریه برشورشیان/ اروپا نباید با ارسال سلاح به درگیریهای سوریه دامن بزند

یک کارشناس آلمانی با اشاره به موفقیتهای روزافزون ارتش سوریه بر شورشیان، پیروزی بر اسد را در حال حاضر ممکن ندانسته و ارسال سلاح به شورشیان از طرف اتحادیه اروپا را عامل ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی احمقانه و دامن زدن به درگیریها ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "کارستن کوهن تاپ" از خبرنگاران و کارشناسان شبکه "آر ار دی" آلمان در گفتگو با روزنامه "تاگس شاو" در پاسخ به این پرسش که تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه گروههای مسلح در سوریه که وزرای خارجه اتحادیه آن را لغو کرده اند چه تاثیری بر اسد و مخالفش می گذارد، گفت: من تصور نمی کنم که این تحریم تا به حال از نظر نظامی به سوریه آسیبی رسانده باشد. برای اسد خیلی مهم تر است که متحدان خود ایران و روسیه را همچنان وفادار به نظام خود نگه دارد. اما مخالفان آرزو داشتند که اتحادیه اروپا بالاخره وارد عمل شود و انواع سلاح ها را در اختیار آنها قرار دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که لغو تحریمهای تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه سوریه چگونه می تواند شرایط نظامی در این کشور را تغییر دهد افزود: بدون در نظر گرفتن این که چند تُن سلاح از اتحادیه اروپا تحویل شورشیان می شود باید گفت پیروزی سریع بر اسد قابل پیش بینی نیست. اظهار نظر مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه ارسال سلاح برای شورشیان، پایان جنگ های داخلی سرعت بیشتری می گیرد، افکاری کوته بینانه است. چنین اقدامی یک مسابقه تسلیحاتی احمقانه را ایجاد می کند. ما نباید نفت بیشتری در آتش درگیریها در سوریه بریزیم.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که کنترل اینکه سلاح های ارسالی به سوریه در دستان متحدان القاعده و جبهه النصره قرار نگیرد، دشوار است. ما باید این تصور را داشته باشیم که بعد از سقوط نظام سوریه سیستم های دفاع هوایی تحویل داده شده از طرف اتحادیه اروپا به شورشیان سوری می تواند در دستان القاعده قرار گیرد.

وی در ادامه پیشبرد یک راهبرد جدید از طرف ارتش سوریه را عامل موفقیتهای اخیر آن عنوان و تصریح کرد که ارتش بر نقاط مهم تمرکز کرده و دیگر نمی خواهد شورشیان را در همه جای سوریه مهار کند. به گونه ای که غرب این کشور که از اهمیت استراتژِیکی بیشتری برخوردار است باید دوباره تسخیر شود و شرق که از اهمیت کمتری برخوردار است به شورشیان واگذار شده است. ارتش سوریه موفق شده است راههای تامین نیازهای شورشیان را ببندد و یگانهای شورشی را از یکدیگر جدا و آنها را منزوی کند.

وی در ادامه تاکید کرد که همه این اقدامات سبب شده است که در نیمه ابتدایی سال ورق برگشته و اسد از نظر نظامی در موقعیت بهتری نسبت به شورشیان قرار گیرد.

این کارشناس آلمانی همچنین گفت که ارتش سوریه بسیاری از مناطق و شهرهای اطراف دمشق را مجددا تسخیر کرده است و از مجموع  14 مرکز استان در اطراف دمشق، دولت تنها یکی را به شورشیان واگذار کرده است.

این کارشناس آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا دولت اسد  به صورت ناگهانی، آمادگی خود برای شرکت در مذاکرات ژنو را اعلام کرده است اظهار داشت : اسد به اندازه کافی خود را قدرتمند احساس می کند. وی ظاهرا بر این عقیده است که آمریکا نیز موضع خود را کمی تغییر داده است. تا به حال واشنگتن خواهان سرنگونی اسد بود ،اما حالا اظهارات وزیر امور خارجه این کشور حاکی از آن است که دیگر سرنگونی اسد شرطی برای مذاکرات نیست.

کد خبر 2065424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha