در پی بروز برخی اعتراضات ناشی از طرح ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا در برخی کشورهای عضو، این بلوک قصد دارد این طرح را تعدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "هافینگتن پست"، اتحادیه اروپا قصد دارد طرح ریاضت اقتصادی این اتحادیه را تعدیل کند. این اقدام به منظور برطرف کردن بحران مالی کشورهای عضو این اتحادیه که نزدیک سه سال از آن می گذرد انجام خواهد شد.

انتظار می رود کمیسیون اتحادیه اروپا در راستای تعدیل طرح ریاضت اقتصادی به کشورهایی همچون فرانسه و اسپانیا وام اعطا کند تا کسری بودجه خود را کاهش دهند.
 
با اعطای این وام دولت ها قادر خواهند بود که در مدت زمان طولانی تری از هزینه های خود بکاهند، بنابراین تلاش های آنها برای مبارزه با بحران اقتصادی و بیکاری مانع رشد اقتصادی نخواهد شد.
 
 اقدام مقامات اتحادیه اروپا مبنی بر تعدیل طرح ریاضت اقتصادی  نشان دهنده این امر است که مقامات به جای تاکید بر نیاز به اجرای سریع اصلاحات ساختاری اقتصادی فراگیر در کشورهای عضو این اتحادیه (همانند ایجاد بازاری رقابتی) خواستار کاهش بدهی ها با سرعت پایین تری نسبت به گذشته هستند.
 
برخی تحلیلگران بر این باور هستند که پافشاری اتحادیه اروپا برای پایین آوردن مخارج و بالا بردن مالیات به منظور کسری بودجه وضعیت ریاضت اقتصادی در بعضی کشورها همچون یونان و پرتغال را بد تر کرده است.
 
 بر اساس این گزارش، طرح تعدیل ریاضت اقتصادی قاره اروپا به وسیله "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و "اولی رن" مقام ارشد این بلوک اقتصادی ارائه و پس از تایید مقامات اتحادیه در نشست ماه آینده الزامی خواهد شد و سیاست مالی کشورهای عضو اتحادیه را شکل خواهد داد.
 
گفتنی است رهبران کشورهای ایتالیا،اسپانیا،پرتغال، یونان و کشورهای دیگری که در این مدت بیشترین ضربه ها را از  بدهکاری و مشکلات اقتصادی قاره اروپا خورده اند درخواست های فراوانی را مبنی بر همکاری ها و ملایمت اتحادیه اروپا داشته اند ،اما در مقابل کشورهایی همچون آلمان به برگزاری جلسات با هدف کاهش کسری بودجه اصرار داشته اند.
 
رکود اقتصادی قاره اروپا در ماه های گذشته به بحث های فراوانی منجر شده است که در نهایت سیاست گذاران،اقتصاددانان و رسانه ها در مورد لزوم تغییر سیاست های اقتصادی به سمت و سوی رشد اقتصادی و پایان دادن به حرکت نزولی آن به اجماع رسیده اند.
 
 بدین ترتیب رشد اقتصادی دولت ها مبالغ لازم برای جبران بدهی ها را برای آنان فراهم خواهد کرد.
 
بر اساس این گزارش به کشورهای فرانسه، اسپانیا و دیگر قدرت های بزرگ اقتصادی قاره اروپا به مدت دو سال دیگر وام پرداخت خواهد شد تا از این طریق بتوانند کسری بودجه خود را به پایین سقف اتحادییه اروپا که 3درصد از خروجی اقتصادی سالانه کشور ها است برسانند.