۱۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۰۰

موسسه IMD سوئیس گزارش داد؛

سقوط منطقه یورو در عرصه رقابت اقتصادی/ سیاستهای ریاضتی عامل تشدید مشکلات اروپا

سقوط منطقه یورو در عرصه رقابت اقتصادی/ سیاستهای ریاضتی عامل تشدید مشکلات اروپا

موسسه معتبر اقتصادی IMD در سوئیس از کاهش شدید شایستگی رقابت اقتصادی جهانی منطقه یورو و کاهش رتبه بسیاری از کشورهای اروپایی در این عرصه خبرداده و سیاستهای ریاضتی را عامل تشدید مسائل و مشکلات اقتصادی اروپا ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روزنامه "هندلز بلات" آلمان بر اساس بیست و پنجمین رتبه بندی سالانه منتشر شده از طرف موسسه اقتصادی IMD سوئیس، آمریکا جایگاه برتری خود در اقتصاد را به عنوان شایسته ترین کشور در رقابتهای اقتصادی بین المللی مجددا کسب کرده، اما رتبه منطقه یورو در این عرصه رقابتی کاهش داشت.

تنها استثناء در منطقه یورو، آلمان بوده است که توانسته است در این رتبه بندی جایگاه نهمی خود را حفظ کند و تنها کشور عضو این منطقه است که  جزو 10 کشور شایسته رقابتهای اقتصادی در دنیا است.
بر اساس سالنامه رقابت جهانی نه کشور منطقه یورو آشکارا در حال مبارزه با بحران بدهی ها بوده و در مقایسه با شصت مورد از مهمترین اقتصادهای ملی دنیا شرایط اقتصادی نگران کننده ای دارند.


این وضعیت بحرانی تنها به کشورهای بحران زده جنوب اروپا مانند اسپانیا که رتبه آن در رقابتهای اقتصادی بین المللی نسبت به سال 2011 شش درجه کاهش پیدا کرده و حالا به رتبه 45 رسیده است مربوط نمی شود. هلند نیز بر اساس رتبه بندی رقابت جهانی موسسه IMD از جایگاه 11 به جایگاه 14 کاهش رتبه داشته و فنلاند نیز از رتبه 17 به رتبه 20 کاهش درجه داشته است.

در این میان کشورهای اروپایی که از پول ملی برخوردارند وضعیت اقتصادی بهتری داشته اند که در این میان کشور سوئیس در رتبه بندی رقابتهای بین المللی از رتبه 3 به 2 ارتقا پیدا کرده و کشور سوئد نیز از رتبه 5 به 4 ارتقا پیدا کرده است. نروژ هم از جایگاه 8 به 6 و دانمارک نیز از 13 به 12 صعود کرده است.

بر اساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی موسسه IMD سوئیس، سیاستهای اصلاحی و ریاضتی سختگیرانه در برخی کشورهای اروپایی مسائل اقتصادی را تشدید کرده است.

به گفته رئیس این موسسه اقتصادی، اصلاحات ساختاری، اجتناب ناپذیر است، اما رشد اقتصادی همچنان یک پیش شرط اساسی برای شایستگی رقابت در عرصه بین المللی است.

وی همچنین درباره تشدید خشم و اعتراضات مردمی در سایه سیاستهای سختگیرانه ریاضتی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده و اظهار داشت که بالاخره کشورهای اروپایی باید از همبستگی اجتماعی دفاع کرده و رفاه مردم را تامین کنند.

این موسسه سوئیسی همچنین چشم انداز اقتصادی منطقه یورو را خوب و روشن ارزیابی نکرده و خاطر نشان کرد که رتبه یونان در عرصه رقابتهای اقتصاد جهانی قبل از ورود به منطقه یورو بسیار بهتر بوده است.
بر اساس این بررسی از جمله کشورهایی که شایستگی رقابت اقتصادی آنها در عرصه بین المللی نسبت به سال پیش وضعیت بهتری داشته است چین بوده که از رتبه 23 به 21 رسیده است و ژاپن که از 27 به 24 ارتقا پیدا کرده است.

کد خبر 2066894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha