رئیس جمهور چین از امروز جمعه سفر خود به سه کشور آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را آغاز می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هندوستان تایمز، "شی جین پینگ" با هدف گسترش روابط چین با اقتصادهای رو به رشد آمریکای لاتین و کارائیب به این منطقه سفر می کند.

سفر به ترینیداد و توباگو، کاستاریکا، و مکزیک به دنبال سفر جین پینگ به روسیه و سه کشور آفریقایی تانزانیا، آفریقای جنوبی و کنگو انجام می شود.

کاستاریکا تنها کشور آمریکای لاتین است که در سال 2007 میلادی روابط خود را با چین افزایش داده است. تا پیش از سال 2007 میلادی تایوان شریک اصلی تجاری کاستاریکا محسوب می شد.

این دو کشور (چین و کاستاریکا) در سال 2010 میلادی قرارداد آزاد تجاری امضا کردند و هین امر سبب شد تا در سال 2012 میلادی حجم مبادلات آنها با 30.5 درصد رشد به شش میلیارد و 200 میلیون دلار برسد.

روابط چین و ترینیداد و توباگو نیز از 39 سال پیش  آغاز شده و روابط دیپلماتیک دو کشور همواره رو به گسترش بوده است و طرفین در زمینه‌ های مختلفی از جمله اقتصاد، تجارت و توسعه زیرساخت ها، با یکدیگر همکاری دارند.

روابط چین با مکزیک و کاستاریکا  نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که پکن، دومین شریک تجاری این دو کشور به حساب می‌ آید.

مکزیک آخرین مقصد جین پینگ خواهد بود و بعد از آن رئیس جمهور چین در اولین سفر خود به آمریکا راهیواشنگتن می شود. بر اساس برنامه موجود، رئیس جمهور چین در تاریخ هفتم و هشتم ژوئن در کالیفرنیا خواهد بود.

براساس این گزارش، در حالی که آمریکا از سال گذشته میلادی راهبرد خود را تغییر داده و نگاه ویژه ای به آسیا برای کنترل چین دارد، پکن نیز در نظر دارد تا روابط خود را با کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب افزایش دهد تا بدین ترتیب این دو کشور رقابت های خود را ادامه بدهند.