بروجرد - خبرگزاری مهر: با پلمپ برخی قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد، علاوه‌بر اینکه جلوی فعالیت غیرمجاز این واحدها گرفته شد زمینه رفع تعرض صورت گرفته به حریم رودخانه و تخریب‌های زیست محیطی در این منطقه نیز فراهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه گردشگری گلدشت و ونایی بروجرد از جمله مناطق بکر این شهرستان محسوب می‌شود که هر ساله در فصول گردشگرپذیر شاهد حضور طبیعت گردان از جای جای کشورمان هستند.

این در حالیست که فعالیت قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در این منطقه گردشگری علاوه‌بر انتقاد گردشگران از ارائه خدمات نامطلوب، موجب آسیب‌هایی به طبیعت منطقه از جمله قطع درختان و دفع غیربهداشتی پسماندها و نخاله‌ها شده بود.

با این تفاسیر بارها انتقاداتی از وضعیت این واحدها از سوی مسئولان مختلف مطرح شده بود که آخرین پرده از این انتقادات مربوط به اظهارات نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بود.

بهرام بیرانوند که در جلسه شورای اداری بروجرد سخن می‌گفت با انتقاد از فعالیت قهوه‌خانه‌های غیرمجاز گفته بود که متاسفانه مسئله توجه به حفظ طبیعت مناطق گردشگری در بروجرد نادیده گرفته شده است و اگر این رویه پیش برود و کوتاهی استمرار داشته باشد دیگر فضای طبیعی در بروجرد نخواهیم داشت.

وی از انفعال دستگاه‌ها برای برخورد با متخلفان نیز گلایه کرده و یادآور شده بود که تمام دستگاه‌ها باید برای حفظ فضاهای طبیعی و گردشگری شهرستان بروجرد همکاری و مسائل موجود در این مناطق را در راستای رفاه حال مردم و طبیعت گردان مدیریت کنند.

اما سیل انتقادات از فعالیت این واحدها به امام جمعه بروجرد نیز کشیده شد تا حجت الاسلام حسن ترابی از قطع درختان و تخریب طبیعت منطقه گردشگری گلدشت توسط برخی سفره‌خانه‌های غیرمجاز انتقاد کرده و بگوید که 25 قهوه‌خانه در منطقه گلدشت مجوز قانونی ندارند که تخریب آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

پیش از آن نیز خود اداره میراث فرهنگی بروجرد نیز که از فعالیت این واحدهای غیرمجاز در مناطق گردشگری بروجرد به ستوه آمده و خواستار همکاری دستگاهها برای ساماندهی این قهوه‌خانه‌ها شده بود.

در این راستا آخرین خبرها حکایت از پلمپ قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در منطقه گردشگری گلدشت و ونایی بروجرد دارد که این اخبار توسط معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ویژه بروجرد نیز تایید شد.

بیژن داودی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی مشاهده تخلفاتی توسط برخی قهوه‌خانه‌های سنتی در منطقه گلدشت و ونایی بروجرد نیروی انتظامی بعد از اخذ مجوز برخورد از شورای تامین شهرستان طبق دستورالعمل تمامی واحدهای غیر مجاز را در مناطق مذکور پلمپ کرد.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر فعالیتهای غیرمجاز این واحدها، ارائه قلیان به عموم مردم و تخریب‌های زیست محیطی، مطابق قانون احداث هرگونه ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها ممنوع است که همه عوامل اجرایی و مسئولین و فعالین اقتصادی باید نسبت به رعایت آن اقدام کنند.

داودی ادامه داد: برخی از واحدهای غیرمجاز که در مسیر جاده ونایی قراردارند نیز برخلاف قانون اقدام به احداث این واحدها کرده‌اند و طبق نظر کارشناسی مسئولان امر فعالیت آنها متوقف و پلمپ شدند.

وی یادآور شد: طبق قانون هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند برای فعالیت این واحدها و نظیر آن در حریم رودخانه مجوز صادر کند.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری بروجرد افزود: اگر مدیران دولتی برای تغییر کاربری در حریم رودخانه یا زمین‌های کشاورزی مجوزی صادر کنند برخلاف ضوابط قانونی بوده و با آن برخورد قاطع خواهد شد.

داودی ابراز امیدواری کرد که با تعطیلی این واحدهای غیرمجاز ضمن کمک به رفاه طبیعت گردان و گردشگران زمینه حفظ و احیای طبیعت منطقه فراهم شود.

بنابر این گزارش منطقه درختی و سرسبز "گلدشت" بروجرد از جمله تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگی‌های طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند.

گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز و تا کپرگه ادامه دارد. این دره حاوی چشمه ها و سرابهای گوناگون است که آب آن ناشی از ذوب برفهای قلل کوه گرین باعث روان شدن رودخانه‌ای دائمی در این ناحیه شده است.

منطقه سرسبز و بکر روستای "ونایی" از توابع بخش اشترینان نیز از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می‌رود که اغلب گردشگران و به ویژه دوستداران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در آن سپری می‌کنند. ونایی از مناطق گردشگری طبیعی بروجرد است و در فهرست روستاهای گردشگری استان لرستان قرار دارد.

وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون سراب سفید، دو روزنه، طوطیا و سراب پنبه که از دامن کوههای این منطقه می جوشد و منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است، علاوه بر رونق کشاورزی، صحنه های دل فریب و چشم نوازی را در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد.