۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰

مهر گزارش می دهد؛

"گلدشت" پژمرد/ جای پای شکوفه های سیب ویلا سبز شد

"گلدشت" پژمرد/ جای پای شکوفه های سیب ویلا سبز شد

بروجرد - منطقه گردشگری گلدشت به عنوان ریه تنفسی شهر بروجرد طی سالهای اخیر مورد هجوم ساخت و سازهای غیر مجاز افراد سودجو قرار گرفته تا در میان عدم تعامل بین بخشی مسئولان جای پای باغات سیب ویلا سبز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر روند تخریب منطقه گردشگری گلدشت بروجرد به عنوان ریه تنفسی شهر، رشد ساخت و سازهای غیرمجاز و احداث ویلاهای بزرگ بجای درختان سیب تا به آنجا پیش رفته که این امر اعتراض شهروندان و علاقمندان به طبیعت و محیط زیست را درپی داشته است.

این در حالی است که به دنبال شدت گرفتن معضل تخریب منطقه گردشگری گلدشت بروجرد مسئولان ذیربط تا کنون جلساتی را برای رفع مشکل برگزار کرده اند که روند کاهش وسعت اراضی کشاورزی و باغات در این منطقه گردشگری نشان می دهد فعالیتهای انجام شده در این زمینه از سوی دستگاههای اجرایی چندان موثر نبوده و تخریب ها همچنان توسط افرادسودجو ادامه دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: به دنبال گسترش روند تخریب اراضی کشاورزی و باغی منطقه گلدشت بروجرد توسط افراد سودجو و تبدیل این اراضی به ویلاهای بزرگ و لزوم چاره اندیشی مسئولان برای رفع این معضل در حال حاضر یک ایستگاه نظارت و کنترل از سوی شهرداری در این منطقه ایجاد شده است.

احمد عبدی زاده با بیان اینکه در این ایستگاه به طور شبانه روز بر فعالیت افراد متخلف نظارت می شود، می افزاید: منطقه گردشگری گلدشت بروجرد در محدوده شهری قرار نداشته ولی در حوزه استحفاظی شهر قرار دارد و شهرداری نیز برای برخورد با متخلفان از محدودیتهای حاصی برخوردار است.

احمد عبدی زاده ادامه می دهد: منطقه گردشگری گلدشت بروجرد از لحاظ داشتن اراضی باغی و کشاورزی بکر به عنوان یک فیلتر تنفسی برای استان لرستان و به ویژه شهرستان بروجرد جایگاه بسیار حیاتی و حائز اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه حساسیت کار در این زمینه و لزوم نظارت و کنترل در راستای عدم پیشرفت ساخت و سازهای غیرمجاز بسیار بالا است، می گوید: تمامی دستگاههای ذیربط باید پای کار بیایند و تنها به تذکرات شهرداری به عنوان مجری کار بسنده نکنند.

عبدی زاده با یادآوری اینکه اهمیت زیست محیطی این منطقه باید مد نظر مسئولان باشد می گوید: اگر از فعالیت افراد سودجو در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد جلوگیری نشود درآینده ای نه چندان دور شاهد تخریب روز افزون این منطقه خواهیم بود.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد می افزاید: شهرداری بروجرد با توجه به تنگناها و محدودیت هایی که دارد نمی تواند از روند کنونی تخریب ها به تنهایی جلوگیری کند و همکاری بین بخشی دستگاههای مربوطه لازم است.

وی با یادآوری اینکه رسیدگی به تخریب منطقه گلدشت در دستور کار قرار گرفته است یادآور می شود: موارد به طور کتبی به مسئولان بالادست گزارش شده است تا هر چه سریعتر با برگزاری جلسات بعدی و پیگیری های جدی تر نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

عبدی زاده با طرح این ادعا که دهیارهای روستاهای موجود در منطقه گردشگری گلدشت با صدور مجوز اجرای طرح های مختلف در سطح روستا امکان ساخت و ساز غیرمجاز را به افراد متخلف می دهند معتقد است که این موضوع نیز باید توسط بخشداریها پیگیری شود.

وی می افزاید: منطقه گردشگری گلدشت بروجرد می تواند در آینده به عنوان یک منبع در آمد پایدار زیست محیطی و گردشگری برای شهر محسوب شده که شهرداری در امر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز توسط افراد سودجو تنهاست و می طلبد همه دستگاهها در این راستا با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد نیز بر لزوم قاطعیت شهرداری برای برخورد با متخلفان در زمینه ساخت و ساز در منطقه گردشگری گلدشت تاکید کرده و در ادامه می گوید: اجرای تمامی مصوبات شورای اسلامی شهر از جمله وظایف شهرداری بروجرد است که باید به آن عمل کند.

محسن روحبخشان یادآور می شود: منطقه گلدشت به عنوان تنفسگاه اصلی بروجرد از اهمیت بالایی برخوردار بوده که ساخت و ساز در منطقه ای که از نظر گردشگری، زیست محیطی، حفظ منابع طبیعی و ... حائز اهمیت است تخلف محسوب شده و همه وظیفه داریم از آن جلوگیری کنیم.

بنابر این گزارش گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوههای سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز شده و تا کپرگه ادامه دارد. این منطقه مشتمل بر چندین روستا است که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه وکپرگه از جمله روستاهای مهم این منطقه گردشگری هستند. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول ۱۲ کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکانپذیر است.

گلدشت بروجرد که روزی به دیار باغات سرخ و سبز سیب و دشت شکوفه های خوشرنگ شهرت ملی داشت طی سالهای اخیر شاهد گسترش هر روزه ویلاهایی است که جا پای درختان سیب می گذارند.

این در حالیست که پیش از این امام جمعه بروجرد با انتقاد از وضعیت کنونی منطقه گردشگری گلدشت گفته بود که در گذشته این منطقه با وجود درختان میوه و متنوع خود صاحب نام بوده است که متاسفانه مشاهده می شود با تخریب منطقه و قطع درختان از جذابیت افتاده است و گردشگران هنگام ورود به جای دیدن درخت و فضای سبز با ویلاها و ساختمانهای نوساز مواجه می شود.  

حجت الاسلام ترابی با ابراز نارضایتی از اینکه معلوم نیست چرا از اقدام این افراد جلوگیری نمی شود تصریح می کند: ایجاد ویلاهای متنوع در منطقه گلدشت روزبروز بیشتر می شود که می طلبد در این راستا مسئولان امر عنایت ویژه داشته باشند.

رضا امینی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز در آخرین اظهارات خود با یادآوری اینکه برای جلوگیری از فعالیت غیر مجاز افراد سودجو در مناطق گلدشت و ونایی بروجرد باید همه دستگاههای متولی با یکدیگر هماهنگ باشند، یادآوری کرد که طی سالهای گذشته طرحی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه گلدشت بروجرد کلید خورد که متاسفانه دستگاههای مربوطه دراجرای این طرح همکاری نکردند.

حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز با یادآوری اینکه تاکنون به دلیل بین بخشی بودن طرح ساماندهی منطقه گردشگری گلدشت اقدامات چندانی صورت نگرفته است، گفته است که دستگاههایی مانند میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور آب، شهرداری و... در رابطه با ساماندهی این منطقه گردشگری نقش دارند که هر کدام به سهم خود باید در اجرای طرح ساماندهی منطقه گلدشت بروجرد تلاش و برنامه ریزی کنند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد اجماع بین دستگاههای مختلف در زمینه لزوم همکاری بین بخشی برای رفع مشکل تخریب منطقه گردشگری گلدشت وجود دارد ولی اینکه چرا این همکاری شکل نمی گیرد جای پرسش دارد.

به نظر می رسد همکاری بین بخشی میان دستگاههای یاد شده باید از حد حرف و شعار به مرحله عمل برسد وگرنه هر بار با طرح مشکل این منطقه گردشگری هر دستگاهی انگشت تقصیر را به سمت دستگاه دیگر گرفته و توپ تخریب منطقه گردشگری گلدشت مدام میان دستگاهها پاسکاری می شود.

کد خبر 2433409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha