۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۲۲

استمرار پیگیری مهر/

تخریب طبیعت منطقه گردشگری "گلدشت" بروجرد/ جلوی فعالیت سودجویان گرفته شود

تخریب طبیعت منطقه گردشگری "گلدشت" بروجرد/ جلوی فعالیت سودجویان گرفته شود

بروجرد - خبرگزاری مهر: ایجاد سفره خانه های غیرمجاز در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد علاوه بر ایجاد فضایی برای سودجویی برخی افراد زمینه تخریب محیط زیست منطقه را نیز فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها فعالیت برخی از سفره خانه هایی که به نام "سنتی" در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد پا گرفته اند با توجه به آلودگیهای زیست محیطی، قطع درختان و عدم رعایت استانداردهای سفره خانه های سنتی موجب انتقاد گردشگران، مردم و همچنین مسئولان شده است؛ موضوعی که از سوی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به جلسه شورای اداری نیز کشیده شد.

بهرام بیرانوند ظهر شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد اظهار داشت: متاسفانه مسئله توجه به حفظ طبیعت مناطق گردشگری در بروجرد نادیده گرفته شده است و اگر این رویه پیش برود و کوتاهی استمرار داشته باشد دیگر فضای طبیعی در بروجرد نخواهیم داشت.

وی به انفعال برخی دستگاهها در این زمینه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در این موضوع یا دستگاهها با یکدیگر هماهنگ نیستند و یا در این قضیه منفعل عمل می کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام دستگاهها باید برای حفظ فضاهای طبیعی و گردشگری شهرستان بروجرد همکاری کرده و مسائل موجود در این مناطق را در راستای رفاه حال مردم و طبیعت گردان مدیریت کنند.

وی با اشاره به تخریب یکی از سفره خانه های بروجرد به دلیل فعالیت غیر قانونی آن، اظهار داشت: متاسفانه برخی از سفره خانه ها برخلاق قوانین تعیین شده برای فعالیت آنها تغییر کاربری داده اند که دستگاههای مربوطه می بایست از دادن خدمات به اینگونه واحدها خودداری کنند.

بیرانوند با اشاره به فعالیت برخی سفره خانه های غیرمجاز در این منطقه گردشگری، افزود: منطقه گردشگری گلدشت مساحت زیادی ندارد و با این تفاسیر متولیان نباید اجازه بدهند این منطقه به دست برخی افراد سودجو از بین برود.

حجت الاسلام حسن ترابی امام جمعه بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: برخی از قهوه خانه های سطح شهر خود منشا فساد بوده و باید تعطیل شوند.

وی خواستار ساماندهی فعالیت این قهوه خانه ها شد و تصریح کرد: در حال حاضر 25 قهوه خانه در منطقه گلدشت مجوز قانونی ندارند که تخریب برخی از قهوه خانه هایی که مجوز ندارند باید در دستور کار قرار گیرد.

امام جمعه بروجرد همچنین از قطع درختان منطقه گردشگری گلدشت برای احداث سفره خانه های غیرمجاز انتقاد کرد و ادامه داد: در بحث تخریب طبیعت گلدشت 12 پرونده قضایی داریم که باید نسبت به آنها رسیدگی و برخورد قانونی شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز حجت الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفته بود که در حال حاضر در منطقه نمونه گردشگری گلدشت بروجرد 25 واحد در قالب سفره خانه سنتی ایجاد شده که با استانداردهای این سازمان تناسبی ندارند.

وی با اشاره به فعالیت بدون مجوز بسیاری از این واحدها گفته بود که واحدهای بدون مجوز باید برای گرفتن مجوز از این اداره اقدام کنند وگرنه نسبت به تعطیلی آنها اقدام خواهد شد.

بنابر این گزارش منطقه درختی و سرسبز " گلدشت" بروجرد از جمله تفرجگاههای این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگیهای طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند.

گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوههای سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز و تا کپرگه ادامه دارد.

گلدشت مشتمل بر چندین روستا است که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه بخشهای مهم آن هستند. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول 12 کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکانپذیر است.

این دره آبرفتی حاوی چشمه ها و سرابهای گوناگون است که آب آن ناشی از ذوب برفهای قلل کوه گرین باعث روان شدن رودخانه ای دائمی در این ناحیه شده و به تبع کشاورزی و باغداری در این ناحیه سر سبز از رونق زیادی برخوردار شده است.

دو طرف جاده گلدشت بروجرد مملو از باغ‌های سیب است که در فصل بهار دیدن شکوفه‌های درختان چشم هر رهگذری را به خود خیره کرده و انتهای این باغها نیز به رودخانه پر آب گلرود ختم می‌شود.

گلدشت ناحیه ییلاقی شهروندان بروجردی به حساب می آید و ویلاهای زیبایی در گوشه و کنار آن دیده می شود و همچنین روستائیان خونگرم و امکانات تفریحی فراوان باعث شده تا این ناحیه به خصوص در ایام تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بروجرد و مسافران و گردشگران باشد.

کد خبر 2047091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha