یک نشریه آلمانی در مطلبی با اشاره به اینکه فرانسه و آلمان آمادگی اجرایی کردن طرح پیشنهادی اخیر خود مبنی بر تعیین یک رئیس برای منطقه یورو را ندارند، در عین حال تصریح کرد که اروپا به یک رئیس واقعی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت" در تحلیلی نوشت: اروپا به یک رئیس واقعی نیاز دارد. پیشنهاد اخیر مرکل و اولاند برای تعیین یک رئیس دائمی برای منطقه یورو در اصل درست است و قدرت باید به چنین مقامی واگذار شود.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که البته ایده تعیین یک رئیس برای منطقه یورو جدید نیست. فرانسه مدتهاست که تقاضای تشکیل یک دولت اقتصادی در اروپا را داده است. مرکل نیز با چنین درخواستی که از طرف رئیس جمهوری سابق فرانسه ارائه شده بود موافقت کرده است. وزیر اقتصاد آلمان نیز چندی پیش پیشنهاد تعیین یک وزیر اقتصادی قدرتمند برای منطقه یورو که حق مداخله در بودجه های ملی را داشته باشد داد، که واکنش ها به چنین پیشنهادی محدود بود.

اینکه حالا مرکل و اولاند در دیدار اخیر خود در پاریس چنین پیشنهادی را مجددا مطرح کرده اند دلایلی دارد. هر دو می خواهند توجهات را از اختلافاتشان در سیاست اروپا و مسائل شخصی منحرف کنند.

اولاند می خواهد توجهات را از کمبود اصلاحات در کشورش و کاهش روزافزون محبوبیت خود در میان فرانسویها و مرکل نیز از فشارهایی که به واسطه طرح ریاضتی سختگیرانه مد نظر وی برای غلبه بر بحران یورو بر وی وارد می شود منحرف کند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که اما ایده تعیین یک ریاست قدرتمند برای منطقه یورو اساسا ایده نادرستی نیست. بحران یورو به ما یاد داده است که جای یک سیاست مالی و اقتصادی مشترک در اروپا خالی است. تکلیف رئیس منطقه یورو باید این باشد که این شکافها را پر کند و برای یک اتحادیه سیاسی، مالی و اقتصادی پایه و اساسهای ضروری را خلق کند.

البته تحقق چنین امری شرایطی را می طلبد که باید برآورده شود که مرکل و اولاند برای برآوردن این شرایط آمادگی ندارند.

اول اینکه یک چنین ریاستی برای منطقه یورو باید از قدرت واقعی برخوردار باشد و نباید مانند رئیس فعلی شورای اروپایی، رئیس کمیسیون اروپا یا ریاست جدید گروه یورو صرفا عامل دولت یا دولتهای خاصی در اروپا باشد. چنین فردی در کنار یک وزیر اقتصادی منطقه یورو باید اجازه مداخله در سیاستهای بودجه،بدهی های آنه او سیاستهای مالیاتی و اجتماعی کشورهای عضو را داشته باشد. تنها در این صورت است که یک دولت اقتصادی واقعی در اروپا تشکیل خواهد شد.

این نشریه آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد که لازمه این امر این است که مرکل و اولاند مانند دیگر روسای دولتهای اروپایی از حاکمیت ملی خود صرف نظر کنند. اینکه رئیس جمهوری فرانسه درست در همان روزی که پیشنهاد تعیین یک رئیس برای منطقه یورو را طرح می کند درخواست کمیسیون اروپایی برای اصلاح امور بازنشستگان در کشورش را دخالت ارزیابی کرده و رد می کند نشان می دهد که پاریس در حقیقت آمادگی برای اجرای طرح پیشنهادی خود را ندارد.

برلین نیز با توجه به اینکه همه انتقادها درباره سیاستهای یورو اش را رد می کند وضعیت مشابهی دارد.

در ادامه آمده است که تعیین یک رئیس که تنها یک جایگاه و موقعیت در اروپا داشته باشداین اتحادیه را یک میلیمتر هم پیش نخواهد برد.

از طرف دیگر باید مناسبات بین رئیس منطقه یورو و بقیه روسای اروپایی مشخص شود.

سوم اینکه اگر این پیشنهاد واقعا جدی است، چنین ریاستی نه تنها بر منطقه یورو بلکه بر تمام اروپا باید حاکم باشد و در اصل  باید نقش رئیس کمیسیون اروپا هم به چنین فردی واگذار شود. بنابراین اینکه تنها یک سیستم جدید برای منطقه یورو خلق کنیم نه تنها کمکی نمی کند بلکه شکافها در این اتحادیه را عمیق تر می کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه چنین رئیسی باید از طرف پارلمانهای ملی و مستقیما مردم اروپا انتخاب شود همچنین نوشت: چنین انتخاباتی به وی مشروعیت دموکراتیک را می دهد تا یک سیاست مشترک را در پیش گیرد.

نویسنده در پایان این پرسش را مطرح می کند که آیا مرکل و اولاند واقعا به این طرح پیشنهادی خود اعتقاد دارند؟