دکتر ابراهیمی دینانی، با بیان اینکه اثر افکار فلسفی ابن سینا در تمام علوم اسلامی منعکس شده است، تأکید کرد: ابن سینا به همان اندازه که فیلسوف بزرگی است، عارف سترگی نیز هست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «ابن‌سينا پژوهي در ترازوي نقد» با هدف نقد و بررسي دو كتاب «سخن ابن‌سينا و بيان بهمنيار»، تأليف استاد دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني و « التعليقات ابن‌سينا» به تحقيق و تصحيح دكتر سيد حسين موسويان، دوشنبه 20 خرداد با حضور حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر دینانی، دکتر فاطمه فنا، دكتر حسين معصومي همداني، دكتر نجفقلي حبيبي، دكتر سيد حسين موسويان، دكتر سيد محمود يوسف‌ثاني، دكتر مقصود محمدي در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار شد.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در بخشی از این نشست گفت: فلسفه در جهان اسلام ماجرای غم انگیزی دارد به همین جهت است که بعد از گذشت هزار سال از وفات ابن سینا، بسیاری از عناوین آثار او را نشنیده ایم و هنوز برخی از آن چاپ نشده است. فلسفه در جهان اسلام در دادگاه شریعت محکوم بوده است و در مسیحیت برعکس دین در دادگاه فلسفه محکوم شده است.

وی با تأکید بر زندگی پر رنج فلاسفه اسلامی، به تکفیر ابن سینا توسط غزالی اشاره کرد و افزود: غزالی در سه مسئله حکم به کفر ابن سینا داد و در 20 مسئله او را تفسیق کرد. سه مسئله ای که ابن سینا توسط غزالی تکفیر شد مسئله معاد جسمانی، علم خدا به جزئیات و حدوث عالم بود.

این چهره ماندگار فلسفه تأکید کرد: اثر افکار فلسفی ابن سینا در تمام علوم اسلامی منعکس شده است از صرف و نحو گرفته تا علم اصول و علم نحو. و اگر ابن سینا نبود از فرهنگ مدون اسلامی تنها فرهنگ سعودی و طالبانی باقی می ماند.

وی به پژوهشهای خود در حوزه تفکری ملاصدرا و ابن رشد اشاره کرد و نقدهای این دو فیلسوف بر برخی آراء ابن سینا را ناشی از عدم خواندن همه آثار او توسط آنها توصیف کرد و گفت: ابن رشد فیلسوف مشائی تمام عیاری است ولی ابن سینا به همان اندازه که فیلسوف بزرگی است، عارف سترگی نیز هست.