«درنا در باد»، عنوان رمان جمال‌الدین اکرمی برای نوجوانان است که از سوی کانون پرورش فکری منتشر می‌شود و آخرین سه‌گانه او درباره جنوب است.

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبر گفت: اتفاقات رمان «درنا در باد» در منطقه‌ای به نام «تیس» در 10 کیلومتری چابهار می‌گذرد؛ این داستان، فضایی پریانی دارد و به افسانه‌های جن و پری می‌پردازد البته این افسانه‌ها به خاطر دور بودن از مرکز و حضور آفریقایی‌ها در آن منطقه و در برهه‌ای از زمان، تحت تاثیر فرهنگ آفریقایی و به ویژه آداب و رسوم مردم سومالی است.  

«دل به دریا» و«پسران آفتاب»، عنوان دو رمان قبلی اکرمی است و سه‌گانه او با «درنا در باد» به پایان می‌رسد. درنا نام شخصیت اصلی داستان است و «باد» هم به جایگاه ویژه عنصر باد در باور مردم ان منطقه و آیین زار برمی‌گردد هم متاثر از بادهای 120 روزه‌ای است که در سیستان و بلوچستان می‌وزد.

در رمان «درنا در باد» به زندگی مردمی توجه شده که در تیس زندگی می‌کنند و«تین‌‎‌گی» نامیده می‌شوند؛ این داستان به روزگاری می‌پردازد که  تیس مرکز اصلی تجارت بود و پرتغالی‌ها در آن بندر می‌گرفتند؛ آن‌گونه که اکرمی می‌گوید: هنوز هم تین‌گی‌ها جدای از مردم بلوچ هستند و کارهای بسیار سخت و سطح پایین انجام می‌دهند؛ تا آنجا که مرا«صاحب» صدا می‌زدند یعنی همچنان این ذهنیت بر آنها حاکم است که برده و ایرانی‌ها برده‌دارند.