۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۲۶

سه‌گانه‌های اکرمی درباره جنوب به خط پایان رسید

سه‌گانه‌های اکرمی درباره جنوب به خط پایان رسید

«درنا در باد»، عنوان رمان جمال‌الدین اکرمی برای نوجوانان است که از سوی کانون پرورش فکری منتشر می‌شود و آخرین سه‌گانه او درباره جنوب است.

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبر گفت: اتفاقات رمان «درنا در باد» در منطقه‌ای به نام «تیس» در 10 کیلومتری چابهار می‌گذرد؛ این داستان، فضایی پریانی دارد و به افسانه‌های جن و پری می‌پردازد البته این افسانه‌ها به خاطر دور بودن از مرکز و حضور آفریقایی‌ها در آن منطقه و در برهه‌ای از زمان، تحت تاثیر فرهنگ آفریقایی و به ویژه آداب و رسوم مردم سومالی است.  

«دل به دریا» و«پسران آفتاب»، عنوان دو رمان قبلی اکرمی است و سه‌گانه او با «درنا در باد» به پایان می‌رسد. درنا نام شخصیت اصلی داستان است و «باد» هم به جایگاه ویژه عنصر باد در باور مردم ان منطقه و آیین زار برمی‌گردد هم متاثر از بادهای 120 روزه‌ای است که در سیستان و بلوچستان می‌وزد.

در رمان «درنا در باد» به زندگی مردمی توجه شده که در تیس زندگی می‌کنند و«تین‌‎‌گی» نامیده می‌شوند؛ این داستان به روزگاری می‌پردازد که  تیس مرکز اصلی تجارت بود و پرتغالی‌ها در آن بندر می‌گرفتند؛ آن‌گونه که اکرمی می‌گوید: هنوز هم تین‌گی‌ها جدای از مردم بلوچ هستند و کارهای بسیار سخت و سطح پایین انجام می‌دهند؛ تا آنجا که مرا«صاحب» صدا می‌زدند یعنی همچنان این ذهنیت بر آنها حاکم است که برده و ایرانی‌ها برده‌دارند.

 

کد خبر 2077196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha