۲۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۶:۰۵

یک شاعر کودک و نوجوان:

معنا در قالب چارپاره قربانی می‌شود/ ضرورت توجه به ریتم شعر برای خردسالان

معنا در قالب چارپاره قربانی می‌شود/ ضرورت توجه به ریتم شعر برای خردسالان

شاعر مجموعه «شاعری در وحش» معتقد است: در قالب چارپاره، مضمون قربانی می‌شود و من این مساله را تجربه کرده‌ام. من برای بچه‌ها، کارگاه شعر برگزار کرده و متوجه شده‌ام که آنها خیلی خوب، شعر سپید را درک می‌کنند و در آینده نزدیک، این قالب رشد می‌کند.

جمال‌الدین اکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار«شاعری در وحش» خبر داد و افزود: این مجموعه، 20 هایکو با فضای طنزآمیز را دربرمی‌گیرد و به ارتباط انسان و حیوان می‌پردازد. یکی از نمونه‌ها این است:«در صفحه تمامی کاغذها/ خرگوش سفیدی پنهان است/ که قاصدکی را در میان برف‌ها دنبال می‌کند.»

نویسنده کتاب«بازگشت پرفسور زالزالک» در پاسخ به این‌که قالب هایکو تا چه اندازه با زندگی و فرهنگ ما ایرانی‌ها هماهنگ است گفت: ما در شعر پیش از اسلام، وزن هجایی و شعرهای بسیار کوتاه داشته‌ایم.من در مجموعه«شاعری در وحش» قالب چارپاره را رها کرده و به شعر سپید روی آورده‌ام.

اکرمی معتقد است: در قالب چارپاره ، مضمون قربانی می‌شود و من این مساله را تجربه کرده‌ام. من برای بچه‌ها، کارگاه شعر برگزار کرده و متوجه شده‌ام که آنها خیلی خوب، شعر سپید را درک می‌کنند و در آینده نزدیک، این قالب رشد می‌کند و جدی می‌شود. اصلا که گفته برای بچه‌ها باید تنها در قالب چارپاره شعر گفت؟

این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که وزن و قافیه تنها در شعر خردسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: خردسالان، معنا و مفهوم را درک نمی‌کنند و تنها ریتم شعر است که جذبشان می‌کند اما برای غیرخردسال می‌توان از قالب مثنوی، نیمایی و حتی شعر سپید استفاده کرد.

«غریبه و دریا» آخرین سه‌گانه اکرمی درباره جنوب است. پیش از این عنوان کتاب«درنا در باد» بود. «دل به دریا» و«پسران آفتاب»، عنوان دو رمان قبلی اکرمی است و سه‌گانه او با «غریبه و دریا» به پایان می‌رسد. درنا نام شخصیت اصلی داستان است و «باد» هم به جایگاه ویژه عنصر باد در باور مردم ان منطقه و آیین زار برمی‌گردد هم متاثر از بادهای 120 روزه‌ای است که در سیستان و بلوچستان می‌وزد.

در رمان «درنا در باد» به زندگی مردمی توجه شده که در تیس زندگی می‌کنند و به روزگاری می‌پردازد‌‎ که  تیس مرکز اصلی تجارت بود و پرتغالی‌ها در آن بندر می‌گرفتند؛ آن‌گونه که اکرمی می‌گوید: هنوز هم تین‌گی‌ها(اهالی تیس) جدای از مردم بلوچ هستند و کارهای بسیار سخت و سطح پایین انجام می‌دهند؛ تا آنجا که مرا«صاحب» صدا می‌زدند یعنی همچنان این ذهنیت بر آنها حاکم است که برده و ایرانی‌ها برده‌دارند.
«شاعری در وحش» و «غریبه و دریا» را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌کند.
 

 

کد خبر 2270737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha