شهر بلفاست در ایرلند شمالی از امروز میزبان نشست هشت کشور پیشرفته جهان (جی هشت) است و به نوشته رسانه های غربی در این نشست دو روزه موضوعات مختلفی از روند احیای اقتصاد در کشورهای غربی تا انتخابات ایران و بحران سوریه مورد بحث و رایزنی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، اروپا در بدهی و رکورد سر می کند، بازاهای مالی با توجه به اینکه ممکن است اقدامات آمریکا تاثیراتی را بر روی آنها داشته باد مرتبا بالا و پائین می شوند، ژاپن سرانجام توانسته بر مشکلات خود فائق بیاید اما هنوز این پرسش وجود دارد که آیا بهبود شرایط ژاپن پایدار خواهد بود ؟

این موارد مهمترین موضعاتی هستند که رهبران هشت کشوری که اقتصاد جهان را رهبری می کنند در گفتگوهای روزهای دوشنبه وسه شنبه خود در مورد آنها گفتگو خواهند کرد.

این نشست به میزبانی "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس برگزار می شود و در طی آن کامرون از "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، به همراه رهبران آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه، ژاپن و روسیه پذیرایی خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، در صدر موضوعات مورد بحث همکاری های جدید این کشورها برای مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش شفافیت میان حکومت ها قرار دارد. علاوه بر آن رهبران حاضر در این نشت در مورد اینکه چه میزان کمک در اختیار شورشیان سوری قرار بدهند و همچنین رفع موانع تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا گفتگو خواهند کرد.

در حاشیه مراسم شام نیز انتظار می رود که شرکت کنندگان در مورد نتیجه انتخابات ایران و همچنین موضوع جاسوسی آمریکا از شهروندان خود و سایر کشورهای جهان  به گفتگو بنشینند.

همانند همیشه این نشست تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود و هشت هزار نیروی پلیس با استفاده از ماشین های آب پاش تامین امنیت آن را برعهده دارند. محل برگزاری نشست جی هشت با حفاظ های ویژه امنیتی احاطه شده و سه جهت از چهار طرف آن نیز بوسیله ابآدریا احاطه شده و  فقط یک راه برای رسیدن به جاده منتهی به "انیسکلن" (محل برگزاری نشست) وجود دارد.

به نوشته آسو شیتدپرس، در حالیکه روند صلح در سراسر دنیا به عنوان موفقیت مورد احترام است ایرلند شمالی مدت هاست که به دلیل اختلافات کاتولیک ها و پروتستان ها در شرایط بدی به سر می برد. برای مثال در سال گذشته میلادی حذف پرچم انگلیس از ساختمان شهرداری بلفاست موجب بروز ناآرامی های گسترده ای در این شهر شد که تا مدت ها ادامه داشت.

علاوه بر این موضوع انتظار می رود که امروز دوشنبه هزارن نفر از اعضای اتحادیه های کارگری و مخالفان جی هشت و مخالفان کاپیتالیسم به سمت محل برگزاری نشست دست به راهپیمایی بزنند.

در همین رابطه روز شنبه نیز در بلفاست تظاهراتی برگزار شده بود و در هفته گشته نیز لندن شاهد درگیری نیروهای پلیس با مخالفان جی هشت و نظام سرمایه داری بود.