آسوشیتدپرس گزارش داد:

پایان بی نتیجه نشست جی هشت به دلیل اختلاف نظر درباره سوریه

پایان بی نتیجه نشست جی هشت به دلیل اختلاف نظر درباره سوریه

روز نخست نشست جی هشت به دلیل اختلاف نظر رهبران هشت کشور پیشرفته جهان در مورد سوریه بدون رسیدن به نتیجه ای خاص در این مورد به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، اختلافات عمیق در مورد جنگ داخلی سوریه بر روز نخست نشست سران جی هشت که در بلفاست برگزار می شود سایه انداخته بود . در روز اول گفتگوهای رهبران هشت کشور پیشرفته جهان، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، با درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه برای متوقف کردن حمایت های سیاسی و نظامی خود از بشار اسد مخالفت کرد.

اما علاوه بر مخالفت پوتین، به رغم آنکه آمریکا، انگلیس و فرانسه هر سه با کنار رفتن اسد از حکومت موافق بودند اختلافاتی نیز میان این سه کشور غربی وجود داشت و پاریس و لندن با پیوستن به واشنگتن برای تسلیح شورشیان سوری مخالفت کردند. این مخالفت دست کم برای هفته جاری انجام گرفته است.

بر همین اساس روز نخست از نشست دو روزه رهبران جی هشت در بلفاست ایرلند شمالی بدون رسیدن به نتیجه ای خاص به پایان رسید. نبود توافق میان رهبران جهان در مورد تحولات سوریه موجب شده که بحران این کشور به مدت دو سال ادامه داشته باشد.

در نشست شب گذشته "باراک اوباما" و "ولادیمیر پوتین" که رابطه پرتنشی با یکدیگر دارند تلاش کمی برای پنهان کردن اختلافات خود انجام داند و در کنفرانس خبری مشترک با خبرنگاران که پس از گفتگوهای دو جانبه آنها در حاشیه نشست جی هشت برگزار شد به خوبی می شد این موضوع را مشاهده کرد و اوباما نیز در این رابطه گفت : ما اختلافاتی در رابطه با این مشکل (سوریه)  داریم.

پوتین نیزدر این رابطه گفت : نظرات ما در این رابطه یکسان نیستند. اما با وجود این اختلاف نظرها اوباما و پوتین هر دو علاقه خود را برای پایان خشونت ها در سوریه و همچنین برگزاری کنفرانس ژنو2 در سوئیس اعلام کردند.

به گفته دیپلمات های آمریکایی، واشنگتن و مسکو هنوز تلاش دارند که مذاکرات ژنو2 در ماه آینده میلادی برگزار شود و این در حالی است که هنوز مشص نیست چه کسانی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد و با توجه به ضعیف شدن جبهه شورشیان آیا آنها حضوری چشمگیر در ژنو خواهند داشت یا خیر.

این در حالی است که اسوشیتد پرس به نقل از کارشناسان می نویسد : اقدام هفته گذشته اوباما در موافقت با ارسال سلاح برای شورشیان سوری با هدف افزایش قدرت نظامی و سیاسی آنها انجام گرفته است.

در یک سال گذشته این برای اولین بار بود که روسای جمهور آمریکا و روسیه به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو می کردند. گفتگوهای اوباما و پوتین در بلفاست به مدت دو ساعت ادامه داشت.

کد خبر 2079447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha