رئیس جمهوری افغانستان ضمن پذیرش تاسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به نقش داشتن عناصر خارجی در صلح با شبه نظامیان اشاره کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، حامد کرزای روز گذشته در یک کنفرانس مشترک خبری با دبیر کل ناتو در پاسخ به سوالی درباره برنامه صلح و دفتر طالبان درقطر گفت: بحث های مفصل و عمیقی با امریکا و همچنین پاکستان درباره صلح با طالبان داشته ایم.

دفتر طالبان روز گذشته در دوحه قطر بازگشایی شد و حامد کرزای رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز به خاطر ایجاد زمینه گفتگو بین شورای عالی صلح و گروه طالبان آن را پذیرفته است.

وی افزود: شرایط و مطالبات خود را به اسلام آباد، واشنگتن و دولت قطر که میزبان این دفتر است، درباره برنامه  صلح ابراز کرده ایم و برای مذاکرات میان شورای عالی صلح و طالبان هیچ گونه پیش شرطی وضع نکرده ایم.

رئیس جمهور افغانستان از انتقال مذاکرات به افغانستان، پایان خشونت ها و عدم استفاده ابزاری از برنامه صلح به عنوان اصولی نام برد که باید در روند مذاکرات مد نظر گرفته شود.

وی با اشاره به دخیل بودن دست های بیرونی در برنامه صلح خاطر نشان کرد که اگر تنها مسئله بین اافغانی ها بود ما هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداشتیم، دلیل نگرانی ما دست های بیرونی بوده و جانب احتیاط ما نیز از همین ناحیه است. 

حامد کرزای در عین حال تصریح کرد: دفتر قطر را می پذیریم ولی تمام جوانب احتیاط منافع ملی افغانستان را در نظر میگیریم و پیش می رویم و همچنین هیئت شورای عالی صلح به قطر خواهند رفت و با طالبان مذاکره خواهند کرد.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: خواسته ما برای مذاکرات صلح با طالبان افغانستان این است که این مذاکرات در وطنمان برگزار شود باشد اما بعضی کشورهای خارجی درخواست ایجاد دفتر قطر را داشتند و همچنین به دلیل فراهم شدن زمینه مذاکره طالبان با شورای عالی صلح را پذیرفتیم.