اراک-خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه صرفه جویی آب در 3 سال گذشته در این استان به 6 درصد رسیده است گفت: امیدواریم شاهد صرفه جویی بیشتر در مصرف آب باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر٬ عبدالرضا خلیلی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه٬ با تاکید بر اینکه  افزایش سطح آگاهی اقشار مردم کار مستمر است و نیاز به فرهنگ سازی دارد افزود: این مهم امری فرهنگی است و مستلزم همکاری دستگاه های مختلف به ویژه رسانه ها دارد تا با صرفه جویی در مصرف آب از قطع آب در فصل گرما جلوگیری کنیم.
 
وی با اشاره به تولید یکصد و۱۰ میلیون متر مکعب آب در استان٬ اضافه کرد: این میزان نسبت به سه و نیم میلیارد پتانسیل استان کم است.

برخی کمبودهای آبی تا 15 تیرماه برطرف می شود
 
خلیلی همچنین از تلاش این شرکت برای ارائه آب شرب بدون آلودگی برای مردم استان٬ گفت: برخی کمبودها در شهرستان ها وجود دارد که تا ۱۵ تیر رفع خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به رشد آپارتمان نشینی اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب در آپارتمان ها و جلوگیری از حدر رفت آب٬ برای شست و شوی اتومبیل و فرش در پارکینگ ها از آب تصفیه نشده استفاده می شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه متوسط کسری بارندگی در استان مرکزی 14.8 درصد در سال آبی گذشته بود٬ ادامه داد: این درصد مربوط به سال آبی از مهر ماه ۹۱ تا کنون است٬ که کمترین درصد بارندگی مربوط به اراک و 27.9 درصد بوده است.

میزان بارندگی در نواحی خشک ۱۵ درصد کاهش یافته است
 
خلیلی با اشاره این‌که میزان بارندگی در نواحی خشک ۱۵ درصد کاهش یافته است٬ اظهار کرد: سطح ریزش برف نیز به ۱۵۰ متر بالا رفته و مناطق برف گیر به طور متوسط ۳۵ متر بالا رفته است و رژیم بارندگی برای کشور به ویژه در مناطق گرمسیر کاهش یافته است.
 
وی با تاکید بر این‌که برف پشتوانه اصلی بارندگی در کشور است٬ گفت: متاسفانه در سالهای گذشته٬ به ویژه در سال 91 بارش برف در استان مرکزی را نداشتیم.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اینکه با آغاز فصل گرما رطوبت کاهش یافته و تبخیر بالا می رود٬ خاطر نشان کرد: در پی این مهم و به تبع آن مصرف آب نیز افزایش خواهد یافت.
 
خلیلی با تاکید بر بهینه سازی مصرف آب در استان٬ تصریح کرد: سطح آگاهی مردم و جامعه نسبت به این مهم باید افزایش یابد و رسانه های نقش موثری در راستای این مهم به عهده دارند.