دبیر دومین دوره آیین معرفی و تقدیر از سرآمدان روابط عمومی گفت: اینکه اکثر روابط عمومی‌های ما کارکرد مفید ندارند به این دلیل است که روابط عمومی‌های ما مرزگشایی ندارند و نگاهشان محدود به مدیریت سازمانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین دوره آیین معرفی و تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران صبح امروز سه شنبه 4 تیر با حضور مدیران و مسئولان روابط عمومی و پیشکسوتان این عرصه مانند باقر ساروخانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز شد.

هوشمند سفیدی، دبیر دومین آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی در آغاز این برنامه گفت: نخبه‌گرایی حرفه‌ای در خیلی از رشته‌ها وجود دارد. ما هم به دنبال این رویکرد در عرصه روابط عمومی‌ها بودیم. نخبه‌گرایی حرفه‌ای وضعیتی است که باعث می‌شود بسیاری از روابط عمومی‌ها متمایز شوند. روابط عمومی‌های نخبه ویژگی‌های خاصی دارند که در روابط عمومی‌های عادی دیده نمی‌شود. خوب است این ویژگی‌ها تبیین شوند تا سایر روابط عمومی‌ها هم به سمت تبدیل شدن به یک روابط عمومی نخبه حرکت کنند.

وی افزود: سئوال مهم اینجاست که وضعیت سرآمدی روابط عمومی از کجا حاصل می‌شود. اولین عامل سرآمدی ساختارگرایی است. داشتن ساختار مناسب، نیروی انسانی مناسب و امکانات مناسب زیر مجموعه این عامل هستند و در این زمینه نیروی انسانی حرف اول را می‌زند. دومین عامل داشتن کارکرد مناسب است. بی‌تردید یک روابط عمومی سرآمد نمی‌تواند کارکرد عادی و روزمره داشته و دغدغه‌اش این باشد که دچار مشکل نشود. در یک روابط عمومی سرآمد باید از انتشارات کاست و به سمت پژوهش حرکت کرد.

دبیر آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ادامه داد: عامل سوم سرآمدی در یک روابط عمومی ارزش‌مداری است؛ یعنی روابط عمومی بر مبنای کدام مبانی ارزشی فعالیت خود را انجام می‌دهد. متاسفانه بعضی مواقع از کنار این کلمات و اصطلاحات به راحتی می‌گذریم، اما واقعیت امر این است که یک روابط عمومی سرآمد باید بیش از آنکه به دنبال تغییر درمخاطب باشد به دنبال تغییر در خود باشد. این مردم نیستند که باید صدای ما را بشنوند، بلکه ما هستیم که باید صدای مردم را بشنویم و این موضوع آن زمان تحقق پیدا می‌کند که پژوهش نه در تبلیغ که در عمل انجام شود.

سفیدی گفت: امروز در فعالیت روابط عمومی‌ها یک دوئیت و دوگانگی را می‌بینیم، اینکه اکثر روابط عمومی‌ها نمی‌توانند آن کارکرد مفید و اصلی خود را داشته باشند، به همین دلیل است چون ما مرزگشایی نداریم و نگاهمان محدود به مدیریت سازمانی است.

وی در پایان سخنانش گفت: روابط عمومی سرآمد همه خوبی‌ها را در خود دارد و هوشمند است. تعریف هوشمندی هم توانایی درک بالا و عمیق از طریق کسب اطلاعات از جدیدترین فناوری‌ها، به منظور بازدهی بیشتر است. هوشمندی هم عاملی است که از طریق پژوهش و تحقیق واقعی فراهم می‌شود.