یک روزنامه غربی حمله طالبان به کاخ ریاست جمهوری افغانستان و مقر سازمان سیا در کابل را با هدف تاثیر گذاری بر مذاکرات صلح ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه استرالین در گزارشی با اشاره به حمله طالبان به کاخ ریاست جمهوری افغانستان و مقر سازمان سیا در کابل نوشت این حمله بدان معنا است که شبه نظامیان درصدد ناکامی مذاکرات صلح هستند.

به نوشته این روزنامه، حمله فوق تنها یک هفته پس از اعلام واگذاری کامل مسئولیت برقراری امنیت به نیروهای افغانی از سوی ناتو و تاسیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر و تمایل شبه نظامیان برای آغاز مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ افغانستان صورت می گیرد.

در همین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی به رسانه ها ضمن پذیرش مسئولیت این حمله اعلام کرد: صبح امروز سه شنبه در ساعت 6:30 دقیقه صبح شماری از عاملان انتحاری به کاخ ریاست جمهوری، وزارت دفاع و هتل "آریانا" حمله کردند.

"ویل گریفین" سخنگوی ایساف نیز گفت: هم اکنون اقدامات لازم را برای حفاظت از پرسنل خود بکار گرفته ایم اما پیش از این هیچ درخواست کمکی را از سوی نیروهای امنیتی افغانستان دریافت نکردیم و نیروهای افغانی خود به تنهایی این عملیات را با موفقیت و با کشتن افراد مسلح به پایان رساندند.

این روزنامه غربی در ادامه می نویسد: اما به نظر می رسد که این حمله که یکی دیگر از حملات طالبان بوده با هدف تاثیر گذاری بر جریان مذاکرات صلح انجام شده باشد که با تاسیس دفتر سیاسی جدید طاالبان در قطر آغاز شده است.

طالبان با انجام حملات امروز سه شنبه درپی آن است که اعتماد به نفس را از نیروهای امنیتی افغانستان گرفته و قدرت طالبان را برجسته کند.

روزنامه استرالین در ادامه به عبور روز گذشته طالبان از چندین ایست بازرسی با استفاده از کارت های جعلی اشاره کرده و می نویسد: هدف از این اقدام نشان دادن توانایی طالبان برای نفوذ در مناطقی با ضریب ایمنی بالا و شکست سرویس اطلاعاتی افغانستان است.  

حمله صبح امروز سه شنبه درحالیست که نیروهای ویژه افغانستان هر 15 دقیقه محوطه اطراف کاخ ریاست جمهوری را گشت زده و تیم های اطلاعاتی به طور ویژه در تلاش برای تامین امنیت این منطقه هستند.