تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶

مرمت آبشار تمام خزه ای جهان به نام آبشار کبودوال در شهرستان علي آباد کتول مرمت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قربان عباسي گفت: در پی وقوع سيلي سنگين و مخرب در سال گذشته دراستان گلستان ، بخشهاي مختلفي از گلستان از جمله آبشار تمام خزه اي جهان دچار آسيب شد. اين سيل سبب ريزش خزه هاي آبشار کبودوال، تخريب مسير دسترسي و خرابي دو پل مسير شده بود که با گذشت حدود يکسال اين آبشار براي مسافران گلستان آماده شده است.

وي هزينه مرمت و بازسازي آبشار تمام خزه اي را دو ميليارد و 500 ميليون ريال اعلام کرد و افزود:دو پلي که بر اثر سيل تخريب شده بود، بازسازي و مسير دسترسي نيز مرمت شده است.

عباسي عنوان کرد: بخشي از خزه هاي آبشار کبودوال نيز که دچار ريزش شده بود با شروع سال نو و فصل بهار دوباره رويش کرده و مشکلي براي حضور گردشگران در اين منطقه وجود ندارد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان در ادامه از پيشنهاد ثبت آبشار کبودوال شهرستان علي آباد گلستان در فهرست آثار ملي کشور خبر داد و گفت: اداره کل ميراث فرهنگي گلستان در راستاي ثبت ميراث طبيعي اين استان و در جريان اجلاس آتي شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار ، سه اثر طبيعي شامل دو آبشار شيرآباد و کبودوال و چنار قديمي شهر گرگان را براي ثبت در فهرست آثار ملي کشور پيشنهاد داده است.

وي اضافه کرد: آبشار کبودوال که در 5 کيلومتري جنوب شهرستان علي‌آباد اين استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌اي جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبيعي نمونه‌اي نادر و منحصر به فرد است و حتي در آينده ثبت جهاني آن نيز دور از دسترس نخواهد بود.

عباسي درادامه احداث سنگفرش مسير ‎دسترسي، احداث پل سنگي ‏و ديواره سنگي، ايجاد روشنايي پايه فلزي مسير دسترسي به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوي و نيز ساخت کمپينگ شامل ‏سکوها،‎ ‎آلاچيق ها، تاسيسات برق و روشنايي کمپ از ديگر اقدامات انجام شده دراين منطقه گردشگري ‏برشمرد.

آبشار کبودوال در پنج کيلومتري جنوب علي‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگترين آبشارتمام خزه اي جهان است، آب اين آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضاي آرام و سکوت جنگل آرامشي خاص به انسان مي‌بخشد.

علي آبادکتول به دليل داشتن آبشارهاي رويايي و بزرگترين آبشار خزه اي جهان، بهشتي براي گردشگران و طبيعت گردان است.

«کتول» از دو واژه ‎اوستايي «کته» و «اول» تشکيل شده که «کته» ‏به معناي جا و مکان و «اول» به معناي‎ ‎شيب، دره و گودال است و ‏‏«کتول» هم به مجموعه آبادي هايي گفته مي شود که در درون دره‎ ‎کوه قرار دارد.