یک روزنامه فرانسوی از جاسوسی اطلاعاتی دولت این کشور از شهروندان، مشابه آنچه که واشنگتن انجام می دهد پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاگس آنسایگر، پس از افشای طرح های جاسوسی دولتی در آمریکا و انگلیس، این بار نوبت فرانسه است که با پیامدهای افشای این رسوایی بزرگ روبرو شود.

روزنامه لوموند نوشت دولت فرانسه نیز در برنامه ای که آن را "PRISM فرانسوی" نامیده از شهروندان خود جاسوسی اطلاعاتی کرده است. بر این اساس سازمان اطلاعاتی DGSE (اداره کل امنیت خارجی فرانسه) به صورت سیستماتیک اطلاعات رد و بدل شده بین رایانه ها و دستگاه های تلفن را جمه آوری کرده است.

این اطلاعات شامل مکالمات، داده های رایانه ای، پست های الکترونیکی، پیامک ها و اطلاعات موجود در صفحات شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک است که در ارتباطات بین کاربران در داخل و خارج از فرانسه مورد رصد قرار گرفته است.

طبق این گزارش احتمال می رود این جاسوسی دولت فرانسه سالها در حال انجام باشد. لوموند می افزاید در این شیوه جاسوسی برای دولت فرانسه دریافتن این که افراد کی و با چه کسانی در تماس بوده اند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این در حالی است که پایگاه های جمع آوری اطلاعات شامل ماهواره ها و ایستگاه های شنود زمینی و نیز پایگاه های دریایی در گینه و نیز جزایر پولینزی بوده و کابل های ارتباطی کف اقیانوس ها نیز منبع جمع آوری اطلاعات است. گفتنی است افشای جاسوسی اطلاعاتی دولت آمریکا از کشورهای جهان انتقادهای زیادی را متوجه واشنگتن کرده و موجب تنش در روابط این کشور با اتحادیه اروپا شده است.