شهرری - خبرگزاری مهر: یکی از کارشناسان مسائل خانواده اظهار داشت: عمق بخشیدن به آموزه های دینی در کودکان و نوجوانان، آنان را از آسیبهای اخلاقی و اجتماعی مصون می دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم اندیشی فرهنگ فاطمی عفاف و حجاب ظهر شنبه با حضور مدیران، معاونان پرورشی، مدرسین آموزش خانواده و مدرسین عفاف و حجاب مناطق یک و دو ری، کهریزک و فشافویه به صورت قطبی در سالن شهدای فرهنگی کهریزک برگزار شد.

نسرین ناقلی در این نشست بیان کرد: تربیت دینی و قرآنی فرزندان یک ضرورت است، کسانی که تربیت کودکان و نوجوانان خود را از وظایف خویش به حساب نمی آورند، عواقب این بی توجهی به صورت آسیبهای ماندگار در فرزندان آنها پدیدار می شود.

وی به عوامل تأثیرگذار بر پذیرش عفاف و حجاب از سوی کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: تأثیر محیط خانه و خانواده، مدرسه، دوستان، معاشران و برنامه های صدا و سیما محیط تربیتی کودکان و نوجوانان را تشکیل می دهد.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: اگر این عناصر محیطی و رسانه ای سالم و پاک باشند، تأثیر مطلوب تربیتی بر کودک و نوجوان ما خواهند داشت.

آموزش صحیح باعث درونی شدن ارزشهای دینی می شود

وی ادامه داد: عمق بخشیدن به آموزه های دینی در کودکان و نوجوانان، آنان را از آسیبهای اخلاقی و اجتماعی مصون می دارد، آموزش صحیح از روی عطوفت و مهربانی باعث درونی شدن ارزشهای دینی همچون حجاب و عفاف می شود.

ناقلی عنوان داشت: اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب در محیط های آموزشی در میان دانش آموزان وظیفه مربیان پرورشی است که با مشاوره و صحبت کردن می توانند فرایض دینی را برای دانش آموزان به خوبی توضیح دهند و با تشریح و بیان اهمیت جایگاه حجاب، حجاب را در میان دانش آموزان نهادینه کنند.

وی اضافه کرد: والدین نیز در حکم مربیان دلسوز بایستی مراقب محل زندگی، دوستان و همبازی ها، مدرسه و محل تحصیل و ورزش فرزند خود باشند و اگر این محیط ها عاری از فرهنگ حجاب و عفاف است، از رفت و آمد فرزندان خود به این محیط ها جلوگیری کنند.

این کارشناس مسائل خانواده تأکید کرد: عادت بخشی،‌ الگو سازی و شیرین سازی حجاب و عفاف برای کودکان و نوجوانان باید از سنین کودکی و نوجوانی شروع شود و نباید آن را به بعد از سن تکلیف موکول کرد.

وی افزود: شناسایی و بررسی شیوه های صحیح و کاربردی و تأثیرگذار در نهادینه کردن حجاب و عفاف از جایگاه ویژه ای برخوردار است و شیوه ها و روش های الگو آفرینی، ‌عادت بخشی، سالم سازی، محبت،‌ تشویق، ‌بصیرت بخشی و قصه گویی از جمله شیوه های تربیتی در نهادینه کردن حجاب و عفاف برای کودکان و نوجوانان است.

اختلاف و درگیری بین والدین موجب تهدید خانواده است

این کارشناس مسائل خانواده یادآور شد: نابسامانی خانواده، اختلاف و درگیری بین والدین، نبود رابطه صمیمی میان اعضای خانواده موجب تهدید خانواده است، نبود رابطه صمیمی میان اعضای خانواده به ویژه والدین و در نتیجه فقدان امنیت و آرامش در خانواده، تربیت صحیح فرزند را تهدید و به مخاطره می اندازد و باعث گرفتاری فرزندان به بی حیایی، بی عفتی و بی حجابی می شود.

وی ادامه داد: خانواده نقش اساسی در تربیت اخلاقی و سلامت روحی و روانی کودک و نوجوان دارد و در مقام مربی باید سعی کند تا در کودک فضائل اخلاقی به ملکات اخلاقی مبدل شود.