امیر احسان کرباسی زاده در مورد فلسفه های مضاف و پیشینه آن به خبرنگار مهر گفت: من خيلي با عبارت فلسفه مضاف موافق نيستم. فلسفه هاي به اصطلاح مضاف هم شاخه هايي از فلسفه هستند و مجزا دانستن آنها از فلسفه و جزيره جزيره كردن آن كاري نسبتا اعتباري است . البته جدي گرفتن استقلال اين جزاير نهايتا به ضرر آنها و شاخه اصلي يعني فلسفه است. فلسفه اخلاق يا فلسفه علم از فلسفه جدا نيستند و اين تصور كه بتوان فيلسوف علم يا فيلسوف اخلاق خوبي بود بدون آنكه فلسفه و تاريخ فلسفه بخوانيم تصور كاملا اشتباهي است. با وجود اين مباحث فلسفه دين در حدود ده 60 در ايران طي مباحث روشنفكري ديني مطرح شد. از ديگر مباحث فلسفه مضاف مباحث فلسفه علم بود كه در همان زمان البته در قالب مباحث ديگر و به صورت غير فني در جامعه ايران مطرح شد.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در مورد ضرورت پرداختن به فلسفه های مضاف و اینکه کدامیک از فلسفه های مضاف برای یک مطالعه جدی در ایران در اولویت قرار دارند هم اظهار داشت: همه حوزه هاي فلسفه مهم هستند به نظر من مساله اولويت دادن نيست. براي من مسايل فلسفي ناشي از علم جذاب هستند. براي ديگران شايد مسايل زيبايي شناسي و فلسفه هنر. زيبايي فلسفه اين است كه مي تواند به هر موضوعي تعلق بگيرد و آن را بدل به يك مساله فلسفي كند، البته در آموزش فلسفه مهم اين است كه علاوه بر مسايل كلاسيك و متون مهم فلسفي، آنچه كه شما فلسفه مضاف مي خوانيد هم به دانشجو آموزش داده شود تا دانشجو جذابيت و طيف متنوع مسايل فلسفي را ببیند.
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: زيبايي فلسفه اين است كه مي تواند به هر موضوعي تعلق بگيرد و آنرا بدل به يك مساله فلسفي كند البته در آموزش فلسفه مهم اين است كه علاوه بر مسايل كلاسيك و متون مهم فلسفي، فلسفه های مضاف هم به دانشجو آموزش داده شود تا دانشجو جذابيت و طيف متنوع مسايل فلسفي را ببیند.