بروجرد - خبرگزاری مهر: کشت انواع صیفی جات و سبزیجات از طریق پرورش این محصولات با آب حاصل از فاضلاب شهری سلامت مردم بروجرد را به خطر انداخته است به طوری که این روند بارها از سوی متولیان امور مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود 40 هکتار از اراضی حاشیه بروجرد توسط کشاورزان در طول مدت زمانی کوتاه تغییر کاربری داده شد و زیر کشت سبزیجات و  صیفی جاتی رفت که آب مورد نیاز برای آبیاری آنها از فاضلاب شهری تامین می شود.

افزایش اراضی تحت پوشش آبیاری فاضلاب در حاشیه بروجرد

این در حالیست که در ابتدای شروع به کار این سبزی کاران میزان اراضی که به این طریق زیر کشت سبزی و صیفی جات می رفت حدود 12 هکتار بود که در طول چهار سال اخیر این رقم به نزدیک به 40 هکتار رسیده است تا این افزایش فعالیت نشان دهد که متاسفانه مسئولان امر اهتمام لازم را برای برخورد با این مشکل را نداشته اند.

پیش از این نیز بارها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است که ضمن جمع‌آوری شیوه آبیاری با فاضلاب، از استمرار روند کنونی جلوگیری کند؛ اما همچنان در بروجرد هشدارها جدی گرفته نمی شود.

این در حالی است که کارشناسان امر معتقدند که استفاده از فاضلاب خام در آبیاری سبزیجات نه تنها باعث بروز برخی بیماری ها می‌شود، بلکه عوارض مختلفی ناشی از آلودگی‌های انگلی، میکروبی و سموم مواد شیمیایی را نیز در پی خواهد داشت.

در استمرار انتقادات از این روند در شهرستان بروجرد صبح جمعه کارگروه بهداشت این شهرستان بازهم شاهد دستور کار ضرورت چاره اندیشی در مورد فعالیت این سبزی کاران بود، موضوعی که سالهاست تدبیر جدی برای آن اندیشیده نمی شود.

ابراز نگرانی معاون فرماندار بروجرد از استمرار آبیاری سبزیجات با فاضلاب

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد در این رابطه با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت در عرضه مواد غذایی در ماه رمضان می گوید: برنامه های کارگروه بهداشت در راستای رعایت بهداشت محیط تنظیم شده و باید در ماه رمضان توجه بیشتری به آن شود.

بیژن داوودی با ابراز نگرانی از عرضه محصولات ناسالم در فصل گرما و شیوع بیماریهای واگیردار ادامه می دهد: کشت انواع سبزیجات در اراضی حاشیه شهر بروجرد و آبیاری این اراضی با استفاده از فاضلاب شهری مشکلات زیادی را به بار آورده است.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت سبزیجات و انواع صیفی جات در شهرستان تاکید می کند که باید به مردم آموزش داده شود تا از محصولات غیر بهداشتی و ناسالم خریداری نکرده و استفاده نکنند.

در صورت استمرار این وضعیت دست به دامن رسانه ها می شویم

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد هشدار می دهد که تولید سبزیجات غیربهداشتی در بروجرد تا حدی است که اگر لازم باشد نخوردن آن توسط مردم را رسانه ای خواهیم کرد و به مردم خواهیم گفت که سبزی تولید شده در اراضی حاشیه شهر بروجرد غیر بهداشتی است و مردم آن را مصرف نکنند.

بیژن داودی معتقد است تا مادامی که فاضلاب شهری در مسیر اراضی کشت سبزیجات رها شده است مردم در معرض خطر قرار دارند اما اگر فاضلاب شهری به دور از این اراضی ریخته شود مشکل تا حدود زیادی رفع خواهد شد.

وی بر دو اصل مهم دور از دسترس کردن فاضلاب شهری و انتقال آب شرب سالم توسط متولیان امر به این اراضی تاکید دارد و می گوید: تمام دستگاه ها باید تلاش کنند که این اراضی از آب سالم استفاده کنند و حتما باید مسیر خروج فاضلاب شهری فعلی از محدوده اراضی مذکور دور شود.

معاون فرمانداری ویژه بروجرد در ادامه می گوید: مطابق مصوبات این کارگروه قرار بود که قبل از کشت هرگونه سبزیجات در این اراضی و آبیاری به وسیله فاضلاب شهری جلوی فعالیت آنها گرفته شود که این کار صورت نگرفته است.

وی خواستار ورود تمامی دستگاه های مرتبط با این موضوع است و بر برخورد قانونی و قاطع با متخلفان تاکید کرده و و یادآور می شود که برای رفع مشکل و برخورد با کشاورزان هر کجا قانون اجازه بدهد ما هم ورود پیدا می کنیم.

اولتیماتوم معاون فرماندار بروجرد؛ دستگاههای متولی امر یک هفته فرصت دارند

همچنین معاون فرمانداری ویژه بروجرد در ادامه از اداراتی که متولی کار هستند می خواهد که همه کشاورزان سبزی کار را که غیر قانونی و از طریق آب فاضلاب شهری زمینهای خود را آبیاری می کنند شناسایی کرده و به آنها تذکرات لازم داده شود.

وی یادآور می شود: اگر کشاورزی به تذکرات مربوطه توجه نکند به عنوان منشا آلودگی محیط زیست شناخته شده و برای آن پرونده قضایی تشکیل داده خواهد شد.

داودی می گوید: انتظار می رود تمامی دستگاه های مرتبط که اهرم قانونی قوی در دست دارند در رفع این معضل کوتاهی نکرده و به وظایف خود عمل کنند چرا که سلامت بیش از 300 هزار شهروند بروجردی در خطر است.

وی خواستار اجرایی شدن مصوبات کارگروه بهداشت شهرستان بروجرد در خصوص مشکل کشت سبزیجات غیر بهداشتی شده و عنوان می کند: ظرف یک هفته آینده باید گزارش انجام کار ارائه شود و هیچ عذری از هیچ مسئولی پذیرفته نیست.

با احداث نهر تهییج مشکل حل می شود

و اما مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد در رابطه با اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشکل کشت سبزیجات ناسالم در بروجرد می گوید: که یکی از راهکارهای رفع این مشکل احداث نهر "تهییج" است که تاکنون نهر تهییج را از سمت دانشگاه مدرس به آخر قاآنی بهسازی کرده و در حال حاضر با مشکل عدم توافق مالکین روبرو هستیم.

احمد عبدی زاده یادآور می شود که استمرار عملیات احداث نهر تهییج به جنوب شهر در دستور کار است که 700 متر آن باقیمانده و اگر تکمیل شود می توان آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد با بیان اینکه در حال حاضر 30 خودرو کار جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری بروجرد را انجام می دهند، معتقد است تا مادامی که فرهنگ رها کردن روان آبها و فاضلاب شهری ادامه داشته باشد مشکل کنونی رفع نمی شود.

وی تاکید دارد که باید فعالیت ماشینهای تخلیه فاضلاب شهری کنترل شود تا مبادا در زمینهایی ریخته شود که کشاورزان بخواهند از آنها برای پرورش سبزیجات استفاده کنند.

عدم رونق کلاسهای آموزشی برای سبزی کاران متخلف

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در ادامه این جلسه اظهارات قابل تاملی دارد. رضا امینی می گوید: جهاد کشاورزی بروجرد 30 نفر از کشاورزانی را که اقدام به کشت سبزیجات بااستفاده از آب فاضلاب شهری می کنند را شناسایی کرده و کلاسهای آموزشی برای کشاورزان دایر کرده است.

وی با ابراز تاسف می گوید: برخی کشاورزان در این کلاسها حاضر نشده و به همین خاطر کلاسهای آموزشی ما رونقی نداشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خواستار برخورد قانونی و قاطع با این کشاورزان بوده و می گوید مسئله کم آبی و همچنین مشکلات احداث نهر تهییج بروجرد باید حل شود تا کشاورزان نتوانند از فاضلاب شهری استفاده کنند.

بنابر این گزارش متاسفانه در برخی موارد دیده می شود کشاورزانی که به کشت سبزیجات غیر بهداشتی اقدام می کنند آب سالم به حد کافی نیز در اختیار دارند که سبزیجات را با آن آبیاری کنند ولی متاسفانه با توجه به رایگان بودن استفاده از فاضلاب به این روش غیربهداشتی روی آورده اند که ضرورت برخورد مسئولان و متولیان امر با این گونه افراد جدی تر به نظر می رسد.

..........................................

گزارش: کلثوم دلیران