۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۴۶

گزارش مهر از بروجرد/

فاضلابی که به خورد سبزیجات داده می شود/ سلامت مردم در حراج بی توجهی

فاضلابی که به خورد سبزیجات داده می شود/ سلامت مردم در حراج بی توجهی

بروجرد - خبرگزاری مهر: معضل آبیاری سبزیجات با استفاده از فاضلاب خام موضوعی است که همچنان سلامت مردم را درگیر کرده است ولی در این زمینه چاره اندیشی جدی صورت نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سبزی یکی از اقلام غذایی است که به عنوان تامین کننده انواع ویتامینها به طور روزانه چاشنی و زینت بخش سفره هر ایرانی است اما نکته مهم و ضروری این است که این سبزی با چه آبی و چگونه پرورش داده می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

در حال حاضر به گفته مسئولان بیش از 25 هکتار زمین زیر کشت سبزی کاری در شهرستان بروجرد وجود دارد که متاسفانه از آب غیر بهداشتی تغذیه می شوند. این محدوده در جنوب شهر بروجرد و اطراف بیمارستان کوثر قرار گرفته که انواع سبزی از آن برداشت و در بازار شهرستان به مردم عرضه می شود.

محدوده ذکر شده سالهاست به زیر کشت سبزی رفته است در حالیکه بارها در رسانه ها نسبت به مخاطرات آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام هشدار داده شده است.

مسئول محیط و بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در این رابطه با تایید آمار یاد شده می گوید: برخی سبزیکاران تصورشان بر این است که سبزی با آب فاضلاب زودتر رشد می کند و بازدهی محصول آنها بیشتر خواهد شد.

ذبیح اله بختیاری افزود: سبزیکاران بروجردی به خاطر نداشتن هزینه های پمپاژ آب به زدن چاه و قنات اقدام نمی کنند و می پندارند که آب فاضلاب حاوی کود بیشتری بوده و در رشد سبزیجات موثر است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر عدم تامین کود و هزینه های هنگفت آب سالم برای سبزی کاری بهانه های سبزی کاران بروجردی را برای استفاده از فاضلاب خام را تکمیل می مند در حالیکه این اظهارات معقولانه به نظر نمی رسد.

بختیاری ادامه داد: برای رفع مشکل سبزی کاران جهاد کشاورزی باید کود مورد نیاز آنها را تامین کند و شرکت آب و فاضلاب شهری نیز با راه اندازی هر چه سریعتر تصفیه خانه فاضلاب شهرستان بروجرد این مسئله غیر بهداشتی را سروسامان دهد.

مسئول محیط و بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد بیان داشت: با توجه به آلوده بودن سبزی تولیدی در بروجرد امکان بروز بیماریهای روده ای و انگلی در فصول گرم سال شایع است که موجب نگرانی را فراهم آورده است.

وی با تاکید بر اینکه قانون باید با افرادی که باعث آلودگی آب، خاک و هوا می شوند برخورد کند، ادامه داد: در حال حاضر سبزی تولیدی به وسیله فاضلاب خام حتی برای مصرف دام هم ارزش ندارد.

این اظهارات مسئول محیط و بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد د حالی مطرح می شود که این چالش پیش از این نیز به شورای سلامت استان رسیده و در این زمینه تعیین تکلیف شده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: طبق مصوبات کارگروه سلامت لرستان استفاده از فاضلاب خام در هیچ کجای استان برای آبیاری و تولید محصولات سبزی، صیفی و کشاورزی قانونی نیست.

محمد حسین بازگیر با تاکید بر ضرورت برخورد با این گونه موارد، از پیگیری اداره کل محیط زیست استان لرستان برای برخورد با خاطیان خبر داد.

این در حالیست که پیش از این نیز بارها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است که ضمن جمع‌آوری شیوه آبیاری با فاضلاب، از استمرار روند کنونی جلوگیری کند.

کارشناسان امر معتقدند که استفاده از فاضلاب خام در آبیاری سبزیجات نه تنها باعث بروز برخی بیماریها از جمله وبا می‌شود، بلکه عوارض مختلفی ناشی از آلودگی‌های انگلی، میکروبی و سموم مواد شیمیایی را نیز در پی خواهد داشت.

به هر روی امید می رود متولیان امر با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و به این معضل که مخاطرات جدی برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت پایان بخشند.

کد خبر 1660023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha