وزیر امور خارجه آمریکا که برای احیای مذاکرات سازش در خاورمیانه به سر می برد، با هدف راضی کردن طرفین مدت حضور خود در منطقه را یک روز دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتض، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در تماس با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواست تا در سریعترین زمان ممکن مذاکرات سازش را با تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز کند.

تماس اوباما با نتانیاهو در حالی است که "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در سرزمین های اشغالی به سر می برد و در حال رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای احیای مذاکرت سازش است.

از سوی دیگر "ابومازن" رئیس تشکیلات خودگران فلسطین که در طول هفته گذشته دوبار با جان کری دیدار داشته، سایر رهبران فلسطینی را در جریان جزئیات طرح پیشنهادی آمریکا گذاشته است.

گزارش ها حاکی از آن است که بسیاری از حاضران در نشست معتقد بوده اند طرح آمریکا ضمانت کافی برای مذاکره درباره بازگشت به مرزهای پیش از 1967 نمی دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا برای گفتگو درباره این طرح در منطقه حضور دارد و سفر خود را یک شب تمدید کرده است و قرار است امروز جمعه به آمریکا بازگردد. با وجود این تلاش ها، "جن پسکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت : در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعلام از سرگیری گفتگو‌ها وجود ندارد.

با این وجود اتحادیه عرب در پی نشستی در اردن اعلام کرد از طرح پیشنهادی آمریکا حمایت می‌کند و افزود این طرح زمینه و فضایی مناسب برای آغاز گفتگو‌ها فراهم می کند.

جزئیات طرح کری

پیش از این شرط فلسطینی ها برای بازگشت به میز مذاکره این بود که تل آویو تمام شهرک سازیها در مناطق اشغالی کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را به حالت تعلیق در بیاورد. آنها در عین حال خواستار مذاکره درباره بازگشتن به مرزهای پیش از آتش بس در سال ۱۹۶۷ بودند، اما کابینه ائتلافی اسرائیل که احزاب حامی شهرک سازی را نیز در بر می‌گیرد گفته هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات سازش نمی‌پذیرد.

به گزارش رسانه‌ های رژیم صهیونیستی، طرح پیشنهادی وزیر امور خارجه آمریکا شامل از سرگیری گفتگو درباره بازگشت به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ با تبادل زمین می‌شود که این امر بخش های عمده ای از شهرک نشین ها در کرانه باختری را در بر می گیرد.

براساس این گزارش‌ فلسطینی ها نیز در مقابل اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت خواهند شناخت. دفتر بنیامین نتانیاهو حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش ها نشده است.

نفتالی بنت، رهبر سومین حزب بزرگ در کابینه رژیم صهیونیستی گفته این شرایط را نمی پذیرد و حزب او حتی یک ثانیه در کابینه ای که با مذاکره درباره بازگشت به مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ توافق کند نخواهد ماند.