۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹

آسوشیتد پرس

تمرکز جان کری از سازش به سوریه و کره شمالی منعطف شده است

تمرکز جان کری از سازش به سوریه و کره شمالی منعطف شده است

تلاش های دیپلماتیک وزیر خارجه آمریکا با سفر وی به برونئی از مسئله سازش فلسطینیان با رژیم صهیونیستی به موضوعاتی چون کره شمالی و سوریه منعطف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "جان کری" امروز دوشنبه به برونئی سفر کرده تا در نشست "آسه آن"  که در واقع نشست امنیتی کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می شود شرکت کند.

سفر به برونئی آخرین مرحله از سفر دو هفته ای جان کری خواهد بود. وی روزهای گذشته را به انجام مذاکره با مقامات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین برای احیای مذاکرات سازش سپری کرد اما این تلاش ها راه به جایی نبردند.

بر اساس این گزرش، در حاشیه نشست آ سه آن، بر اساس برنامه از قبل اعلام شده جان کری با "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه مذاکرت مفصلی را در خصوص سوریه خواهد داشت . البته علاوه بر موضوع سوریه وزیر خارجه آمریکا در مورد "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا، که دست به افشا گری علیه واشنگتن زده و هم اکنون در روسیه به سر می برد، با لاوروف صحبت خواهد کرد.

آمریکا خواهان استراد اسنودن است اما روسیه تا کنون پاسخ مثبتی به این خواسته واشنگتن نداده است.

کری پیش از ترک تل آویو به مقصد برونئی به خبرنگاران گفت : من واقعا مشتاق حضور در برونئی و مذاکره با لاوروف هستم چون اوضاع در سوریه خیلی وخیم است. مسلم است که بخشی از مذاکرات من با لاوروف در مورد این خواهد بود که چگونه می توانیم تلاش های خود را به حداکثر رسانده و برای حل بحران در سوریه راه‌کار مناسبی پیدا کنیم.

کری در مورد محتوای مذاتکرات خود با لاوروف نیز گفت : من به برونئی نمی روم تا درباره جزئیات زیادی با لاوروف صحبت کنم اما با این وجود به دیدار با وزیر خارجه روسیه امیدوارم.

علاوه بر لاوروف، کری در حاشبه نشست آ سه آن با همتایان خود از کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن نیز دیدار خواهد کرد. مهمترین موضوعی که در نشست کری با وزیران خارجه این کشورها مورد بحث قرار خواهد گرفت موضوع خلع سلاح هسته ای کره شمالی است.

در روزهای گذشته اعلام شد که قرار است روز جمعه نمایندگان هسته ای کره شمالی و روسیه در مورد موضوع هسته ای پیونگ یانگ با یکدیگر مذاکره کنند. بعد از سپری شدن یک دوره پرتنش میان کره شمالی و  کره جنوبی و آمریکا، پیونگ یانگ در ماه گذشته میلادی از تمایل خود برای مذاکره با آمریکا خبر داده بود.

کد خبر 2087416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha