قم - خبرگزاری مهر: مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال استان قم گفت: داوران تحصیل کرده از شانس بالاتری برای قضاوت در مسابقات لیگ های فوتبال باشگاه های کشور برخوردارند.

محمد فرجی در گفتگو با خبرنگار مهر، تصریح کرد: با توجه به محدودیت سنی که برای داوران قضاوت کننده در مسابقات فوتسال و فوتبال در نظر گرفته شده، داوران در 45 سالگی از دنیای قضاوت بازنشسته می شوند.

وی ادامه داد: طبیعی است که باید داوران جوان و با دانش جایگزین داوران بازنشسته شوند و به همین خاطر کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای انتخاب یک داور واجد شرایط شاخص های متعددی را در نظر می گیرد تا بهترین گزینش انجام شود.

مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال استان قم در ادامه با بیان اینکه شاخص هاي معرفي داوران به مسابقات مختلف لیگ های کشور مشخص شده است، ابراز داشت: به منظور معرفي داوران استان قم به مسابقات کشوري، کميته داوران در خرداد ماه دو مرحله تست از داوران به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: آزمون کتبي داوران در مجموعه ورزشي تختي و تست آمادگي جسماني داوران در ورزشگاه يادگار امام قم، طبق استاندارد هاي FIFA با حضور 22 نفر از داوران فعال استان برگزار شد و افراد واجد شرایط نیز معرفی شدند.

فرجی در ادامه به شاخص هاي معرفي داوران به مسابقات کشوري اشاره کرد و بیان داشت : شش شاخص اساسي شامل تحصیلات، درجه داوری، حضوردر جلسات کمیته داوران، همکاری با کمیته داوران، آزمون تئوری دانش داوری و آزمون آمادگی جسمانی می شود.

مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال استان قم با اشاره به امتیازات در نظر گرفته شده برای هر شاخص، یاد آور شد: برای تحصيلات دکتري  10 امتياز،   فوق ليسانس هشت امتياز، ليسانس شش امتياز، فوق ديپلم چهار امتياز و ديپلم دو امتياز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به امتیازات پیش بینی شده برای شاخص درجه دواري نیز اشاره کرد و عنوان داشت: برای مدرک درجه بين المللي 10 امتياز، درجه ملي هفت امتياز، درجه يک تعداد چهار امتياز  و درجه دو تعداد یک امتياز لحاظ خواهد شد.

فرجی عنوان کرد: حضور در جلسات کميته داوران 20 امتياز دارد و برای همکاري با کميته داوران نیز 20 امتياز در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه آزمون تئوري دانش داوري و آزمون آمادگی جسمانی نیز هر کدام 20 امتياز دارند.

مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال استان قم در پایان اظهار داشت: محاسبه شاخص ها براي هر داور مشروط بر اين است که در آزمون آمادگي جسماني موفق بوده و در آزمون تئوري حداقل نمره 15 را کسب کند.