حمایت یک مقام ارشد نظامی آمریکا از تجهیز ارتش افغانستان به بالگردهای روسی، تظاهرات ضد آمریکایی مردم ولایت غور و کشته شدن یکی از سرکردگان شبه نظامیان طالبان در ولایت هرات از جمله خبرهای مربوط به افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای افغان، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکا معتقد است آشتی ملی تنها راه نهایی رسیدن افغانستان به صلح است، بنابراین واشنگتن از گروه طالبان خواسته است درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات صلح تصمیم بگیرد.

جیمز کارنی اظهار داشت مذاکرات افغان ها با افغان ها (آشتی ملی) تنها راه نهایی رسیدن افغانستان به صلح است.

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه دفتر طالبان در قطر گفت :"دفتر طالبان گامی مؤثر در پیشرفت مذاکرات صلح است و طالبان باید تلاش کنند و تصمیم بگیرند؛ تا این فرایند هرچه سریع تر رو به جلو حرکت کند. اگر گروه طالبان حاضر به مذاکره نشوند در آن صورت ما راه دیگری را برای اجرای آشتی ملی ادامه خواهیم داد. در نهایت گروه طالبان در مورد راهی که خود انتخاب کرده اند مجبور به تصمیم گیری خواهند شد.

حمایت دمپسی از خرید بالگرد روسی برای افغانستان

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از قرارداد خرید بالگرد روسی برای افغانستان حمایت کرده است.

وی در سخنانی در نشست پرسش و پاسخ سرویسهای تسلیحاتی سنا از قرارداد 550 میلیون دلاری خرید بالگرد روسی برای ارتش افغانستان حمایت کرد.

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)  ۳۳ فروند بالگرد «ام آی ـ ۱۷» ساخت روسيه را از می ۲۰۱۱ از شرکت «روسوبروناکسپورت»، شرکت دولتی صادراتی تسليحات خريداری کرده و در ۱۷ ژوئن با وجود مخالفت قانون‌گذاران کنگره، قرارداد ديگری برای خريد ۳۰ فروند بالگرد ديگر امضا کرد.

تظاهرات ضد آمریکایی مردم غور

خبر دیگر اینکه عصر روز جمعه صدها نفر از شهروندان ولایت غور با تجمع در مقابل دفتر تیم بازسازی ولایتی(پی آر تی) آن ولایت در شهر چغچران، دست به اعتراض و تظاهرات ضد آمریکایی زدند.

آنان در حالی که شعارهای ضد آمریکایی سر می دادند، خواهان خروج هرچه زودتر نظامیان خارجی از این ولایت شدند.

دلاورشاه دلاور؛ فرمانده پلیس غور با تایید این خبر گفت که عصر روز گذشته صدها نفر از مردم ولایت غور در حالی که با خود چوب و سنگ نیز حمل می کردند به دروازه دفتر (پی.آر.تی) آمدند و علیه نیروهای خارجی و آمریکایی ها شعار دادند.

وی افزود تظاهرات کنندگان زمانی که قصد حمله به سوی این دفتر را داشتند با مقاومت نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش روبرو شدند که در نتیجه این اعتراضات به خشونت کشیده شد که در این درگیری، سه غیرنظامی و 15 پلیس زخمی شدند.

تیم های موسوم به بازسازی ولایتی در هر ولایت متشکل از نیروهای نظامی یک کشور خاص عضو ناتو و ایساف است که ظاهرا به منظور بازسازی ولایت ها ایجاد شده؛ اما به باور مردم، این تیم ها، کاری در زمینه بازسازی ولایات انجام نمی دهند و صرفا مشغول فعالیت های نظامی و اطلاعاتی اند.

کشته شدن فرمانده شبه نظامیان طالبان در هرات

منابع نظامی افغان از کشته و زخمی شدن 21 شبه نظامی در عملیات نیروهای ارتش افغانستان در شهر شیندند ولایت هرات خبر دادند .

بر  اساس این گزارش، در این عملیات، 12 شبه نظامی طالبان کشته و 9 نفر دیگر به شدت زخمی شدند

در این عملیات، یکی از فرماندهان شبه نظامیان طالبان به نام ملاغازی کشته شد.