تحولات افغانستان/

شرط افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا / 16 شبه نظامی کشته و زخمی شدند

شرط افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا / 16 شبه نظامی کشته و زخمی شدند

تاکید افغانستان بر امضای مشروط پیمان امنیتی با آمریکا، کشته و زخمی شدن 16 شبه نظامی طالبان و بازداشت شش نفر و شرط حامد کرزای برای سفر به پاکستان از جمله خبرهای مربوط به افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای افغان، مارتین دمپسی؛ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کاخ ریاست جمهوری با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار، کرزای از آمادگی افغانستان برای امضای پیمان امنیتی خبر داد و گفت افغانستان به شرط آنکه این پیمان سبب به وجود آمدن ثبات، تقویت نیروهای امنیتی و یک افغانستان مستقل و متحد شود، آن را امضا می کند.
این توافقنامه چگونگی حضور نظامیان آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان و مصونیت قضایی آنان را مشخص می کند.

دمپسی دیشب پس از دیدار با کرزای در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد مایل است سرنوشت پیمان امنیتی حداکثر تا پایان اکتبر مشخص شود.

پس از آنکه در اعتراض به شیوه گشایش دفتر طالبان در قطر، حامد کرزای مذاکره درباره پیمان امنیتی با واشنگتن را به حالت تعلیق در آورد، تنش در روابط میان افغانستان و آمریکا افزایش یافت.

در اوج این تنشها، مقامات آمریکایی گفتند باراک اوباما گزینه خارج کردن تمام نظامیان آمریکایی از افغانستان را بررسی می کند.

گفته می شود یکی از خواسته های کابل در توافقنامه امنیتی با آمریکا، حفاظت افغانستان در مقابل تهدیدها از سوی پاکستان است.

دمپسی گفته است آمریکا نیروهای افغانستان را آن قدر تقویت خواهد کرد که خود بتوانند از کشور خود به مثابه یک "افغانستان واحد" دفاع کنند.

وی از اطمینان بخشی خود به کرزای مبنی بر اینکه واشنگتن به تقویت نیروهای امنیتی افغانستان که شامل نیروی هوایی هم می شود، متعهد است، خبر داده است.

کشته و زخمی شدن 16 شبه نظامی در مناطق مختلف افغانستان

از سوی دیگر وزارت کشور افغانستان از کشته و زخمی شدن 16 شبه نظامی در نقاط مختلف این کشور و کشف مقادیری مهمات ومواد انفجاری در عملیات نیروهای امنیتی خبر داد.

بر  اساس این گزارش، در  عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و نظامیان خارجی در 24 ساعت گذشته، 11 شبه نظامی طالبان کشته شدند.

در این  عملیاتها که در ولایتهای بغلان، کاپیسا، لوگر، میدان وردک و زابل انجام شد، همچنین پنج شبه نظامی طالبان زخمی و پنج نفر دیگر هم دستگیر شدند.

روز گذشته نیز در مناطق مختلف ولایت هرات، شش فرد مسلح دستگیر شدند.

شرط کرزای برای سفر به پاکستان

از سوی دیگر، حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با مشاور نخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی و خارجی برای دیدار از پاکستان اعلام آمادگی کرد.

کرزای گفته است با دیدار از پاکستان موافق است، اما در دستورکار مذاکراتش باید روند صلح افغانستان و مبارزه جدی و موثر با تروریسم گنجانده شود.

کد خبر 2102938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha