بروجرد - خبرگزاری مهر: کتابخانه بزرگ شهرک اندیشه بروجرد که این روزها مراحل پایانی خود را می گذراند قرار است در مراسم افتتاح به پاس خدمات ویژه استاد فرهیخته و مفسر قرآن کریم به نام دکتر "عبدالمحمد آیتی" نامگذاری شود، افتتاحی که با وجود کمبود اعتبارات همچنان معطل باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اوایل ماه جاری بود که خبر موافقت با نامگذاری کتابخانه بزرگ و نوساز بروجرد بنام استاد "عبدالمحمد آیتی" رسانه ای شد؛ خبری که مورد استقبال دوستداران ادب و فرهنگ و علاقمندان به استاد قرار گرفت.

در این راستا به دنبال پیشنهاد انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بروجرد در رابطه با نامگذاری کتابخانه نوساز شهرک اندیشه این شهرستان به نام دکتر "عبدالمحمد آیتی" به  پاس خدمات ویژه این استاد فرهیخته و مفسر قرآن کریم در حوزه فرهنگ و ادب کشور این پیشنهاد مورد موافقت متولیان امر قرار گرفت.

این موافقت در حاشیه همایش مسئولین و کارشناسان انجمن های کتابخانه های عمومی ایران در بروجرد با حضور معاون وزیر ارشاد نیز نهایی شد تا همگان منتظر تحقق این امر پس از افتتاح کتابخانه شهرک اندیشه شود؛ موضوعی که به نظر می رسد با مشکلاتی مواجه است.

کمبود اعتبار مانع افتتاح کتابخانه شهرک اندیشه بروجرد شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد در این رابطه می گوید که نبود اعتبار مانع افتتاح کتابخانه شهرک اندیشه بروجرد است.

نادر ارجمندی ظهر یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بروجرد اظهار داشت: برای احداث کتابخانه شهرک اندیشه تا قبل از سال 90 حدود 577 میلیون تومان، در سال گذشته 207  میلیون تومان و در سالجاری 169میلیون تومان هزینه شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود برای تکمیل کردن این کتابخانه بزرگ اعتباری بالغ بر 634 میلیون تومان نیاز باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کتابخانه بین 80 تا 90 درصد است ولی متاسفانه برای تکمیل آن اعتباری در دست نداریم.

ارجمندی عنوان کرد: با این تفاسیر فقدان اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه مانع افتتاح و به بهره برداری رسیدن آن شده است.

160 میلیون تومان به پیمانکار پروژه بدهکاریم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد در ادامه با بیان اینکه به پیمانکار این پروژه در حال حاضر بدهکار هستیم تصریح کرد: برای تکمیل کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور قول داده که 150 میلیون تومان به ما اعطا کند، این در حالی است که ما مبلغ 160 میلیون تومان به تنهایی به پیمانکار پروژه بدهکاریم.

ارجمندی افزود: با سفر معاون وزیر ارشاد به بروجرد و طی بازدید ایشان از کتابخانه پیشنهاد شد که این کتابخانه بزرگ و نوساز به نام فرهیخته بروجردی عبدالمحمد آیتی نامگذاری شود که مورد موافقت قرار گرفت.

وی یاد آور شد: زیبایی کار موقعی آشکار می شود که کتابخانه در زمان حیات و با حضور ایشان افتتاح شود و سعی ما بر این است که اعتبار لازم را تامین کنیم و این کتابخانه را به بهره برداری برسانیم.

بنابر این گزارش ابراز ارادت بروجردی ها به استاد فرهیخه عبدالمحمد آیتی زمانی تکمیل می شود که این کتابخانه بزرگ هر چه سریعتر به بهره برداری رسیده و ضمن ماندگار کردن نام این بزرگ مرد عرصه ادب و فرهنگ زمینه خدمات رسانی هر چه بیشتر به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در بروجرد فراهم شود و این امر جز با پیگیری مسئولان و توجه ویژه به افتتاح این کتابخانه بزرگ حاصل نمی شود.

گذری بر زندگینامه استاد آیتی

"استاد عبدالمحمد آیتی" درسال 1305 شمسی در شهر بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دوره متوسطه را در شهر بروجرد به پایان رسانید. پس از تحصیل در حوزه قم به مدت دو سال به تهران رفته و تحصیلات خود را در دانشکده معقول و منقول پی گرفت.

استاد آیتی سرانجام در سال 1328 با رتبه اول رشته معقول را به پایان رساند و به دریافت مدرک لیسانس توفیق یافت. استاد پس از فارغ التحصیل شدن به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به تدریس ادبیات در مقطع دبیرستان پرداخت، تا آنکه در سال 1359 بازنشسته شد.

او هم اکنون عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده و چندین تالیف و ترجمه در کارنامه علمی خود در زمینه‌های زبان و ادبیات عربی و فلسفه دارد.

ترجمه کتاب "تاریخ ادبیات زبان عربی" عبدالمحمد آیتی، در دوره دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

استاد عبدالمحمد آیتی رئیس شورای علمی دانشنامۀ تحقیقات ادبی فرهنگستان نیز بوده است. وی علاوه بر تدریس ادبیات در مقطع دبیرستان، چندی در بابل و مدتی نیز در خرم آباد انجام وظیفه کرده است.

مدرس ادبیات داستانی در دانشگاه فارابی، مدرس ادبیات داستانی و عربی در دانشگاه دماوند از دیگر فعالیتهای استاد آیتی است.

کشتی شکسته (ترجمه)، تحریر تاریخ وصّاف، آمرزش ابوالعلا معری (ترجمه)، گزیده و شرح خمسه نظامی، تاریخ ابن‌خلدون (العبر)، شکوه قصیده، قرآن مجید (ترجمه فارسی)، شکوه سعدی در غزل، شرح و ترجمه معلّقات سبع، الغارات در حوادث سال‌های معدود خلافت علی(ع)، گنجور پنج گنج، شرح منظومه مانلی و پانزده قطعه دیگر، بسی رنج بردم، بازنویسی‌شده از فردوسی، شاهنامه بنداری، قصه باربد و بیست قصه دیگر از شاهنامه، معجم‌الأدبا، یاقوت حموی (ترجمه)، گزیده شرح مقامات حمیدی و ترجمه صحیفه سجادیه بخشی از آثار و تالیفات این استاد بزرگ است.