قم - خبرگزاری مهر: مدیر گروه دایره المعارف‌های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: امیرالمومنین(ع) بر انتخاب افراد پاک دست و باتوان مدیریتی بالا تاکید داشتند و گزینش مدیران برای واگذاری پست‌های سیاسی و کشوری را مهم ترین کار در امور سیاسی و انتخاب کارگزاران می‌دانستند.

حجت الاسلام علی خراسانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت شهادت مولی الموحدین(ع) عنوان کرد: بنابر روایات شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان واقع است و از این شب ها که فرصت مناسبی از سوی خدا برای مسلمانان و شیعیان ایجاد شده، باید بهترین استفاده و بهره را برد.

وی در ادامه تصریح کرد: شب قدر شبی است که خداوند برای احیای توحید، معنویت، یکتا پرستی و عبادت بندگان با خدای یگانه آن را قدر نامیده که در جهت احیا معنویت در جهان و ارتباط وسیع بین بنده و خدا مقرر شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) نور واحدند چرا که پیامبر(ص) اسوه حسنه و علی(ع) وصی و جانشین بلاعزل ایشان است و به راستی که حضرت علی(ع) الگوی کامل بشریت است چرا که شایستگی الگو و اسوه بودن بشریت را داراست و مسلمین و شیعیان می‌توانند در ابعاد مختلف زندگی آن حضرت را الگوی زندگی خود قرار دهند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مولای متقیان علی(ع) افزود: مقام عبادت و بندگی والای آن حضرت، شجاعت و پایمردی در راه خدا، زهد و بی توجهی به زرق و برق دنیا، سبقت در ایمان و کار خیر، رسیدگی به نیازمندان و عمل کردن به کارهای الهی و اخلاص عمل از شاخصه‌های شخصیتی و اخلاقی حضرت علی(ع) است که به راستی بهترین الگو در هر بعد زندگی و ایمان است.

حجت الاسلام خراسانی با اشاره به مدیریت و حکومتداری ایشان تاکید کرد: مهم ترین نکته‌ای که باید در مدیریت امیرالمومنین به آن توجه کرد، الگوبودن ایشان در کشورداری است که از انتخاب مدیران و کارگزاران حکومتی آن حضرت می‌توان به این بعد سیاسی شخصیت ایشان واقف شد.

وی گفت: اگر امیرالمومنین(ع) را در امور سیاسی و مدیریتی کشور الگویی جامعه و کشورداری خود کنیم بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های مملکت قابل حل خواهد شد چرا که الگوی تاریخی و مستندی برای مسلمین است که خواهان رعایت حقوق بشریت و عامه مردم و رعایا بوده و شاهد این ادعا نامه حضرت به مالک اشتر است که وی را به فرمانروایی مصر برگزیده بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: امیرالمومنین در نامه خود به مالک چند ویژگی سیاسی مدیریتی را به وی خاطرنشان کردند که از جمله آنها می‌توان به وفق و مدارا داشتن با رعایا و توجه به عموم اقشار جامعه و علی الخصوص محرومین و مستضعفین جامعه، رأفت  عطوفت و بخشش خطاکاران اصلاح پذیر، پرهیز از غرور وسرکشی و نفرت، انتخاب مشی اعتدال و میانه روی در امور، دوری از مجالست با متملقین، همنشینی با افراد صریح لهجه و حق گو، استقبال از انتقادهای منصفانه و سازنده و... اشاره کرد.

وی با اشاره به تاکید دقت مولا در گزینش مدیران و کارگزارن سیاسی جامعه گفت: امیرالمومنین بر انتخاب افراد پاک دست و باتوان مدیریتی بالا تاکید داشت و گزینش مدیران برای واگذاری پست های سیاسی و کشوری را مهم ترین کار در امور سیاسی و انتخاب کارگزاران می دانست.

حجت الاسلام خراسانی با تاکید بر توجه به امور مالی لشگریان اظهار داشت: توجه خاص حضرت(ع) به کارگزاران و لشگریان نکته قابل توجهی در مشی سیاسی ایشان بود چرا که معتقدبودند باید دغدغه های و حقوق لشگریان و خانواده های ایشان رفع و رسیدگی شود تا با جان و دل در امور کشورداری همکاری کنند.

وی تاکید کرد: امید است بعد سیاسی شخصیت امیر مورد توجه مدیران کشورهای اسلامی و ایران قرار گیرد و در راه رفع موانع قدم گذاشت، هرچند نمی توان همچون حضرت بود اما باید در راستای الگوبرداری مدیریتی از ایشان تلاش کرد چرا که اگر سیره عملی امیرالمومنین اجرا شود بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی برطرف می شود و دغدغه های جهان اسلام رفع می شود.

مدیرگروه دایره المعارف‌های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن خطاب به تمام شیعیان و مسلمان جهان گفت: پیر و جوان، زن و مرد، دختر و پسر، همه و همه باید مطالعه و بازنگری در زندگی و شخصیت فردی و اجتماعی حضرت علی(ع) کنند تا با نزدیک شدن به اوصاف و خصائل ایشان بتوان بهترین الگو را از ایشان برای زندگی فردی و اجتماعی خود گرفت.