ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی از تکمیل 13 هزار متر مربع فضای گلخانه ای در مهاباد بعد از گذشت 7 سال رکود خبر داد.

علیرضا عصمت پرست در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه جهاد کشاورزی در راستای ایجاد تولید و اشتغال زایی در سال 85 زمینی به مساحت 13 هزار متر با صرف اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال واگذار کرده بود، افزود: در این راستا زیر ساختهای لازم و محوطه سازی تحت عنوان سایت گلخانه ای آماده و در اختیار 50 دانشجوی فارغ التحصیل رشته کشاورزی برای تولید گذاشته شده بود.

وی با اشاره به بلا استفاده رها شدن این فضا با وجود آماده بودن زیر ساختهای لازم طی سالهای گذشته، اظهار داشت: هم اکنون 40 درصد از این سایت در حال تکمیل و آماده بهره برداری بوده که در صورت افتتاح این طرح 150 فارغ التحصیل رشته کشاورزی در 8 سالن مجزای به مساحت 3 هزار متر مربع مشغول بکار شده و برنامه ریزی برای اتمام کامل طرح نیز انجام شده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی از در دست احداث بودن 451 هکتار فضای گلخانه ای جدید در استان نیز خبر داد و با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 25 هکتار فضای گلخانه ای در سطح استان برای تولید محصولات سبزی و صیفی و گلهای زینتی فعال هستند، افزود: برای توسعه این فضا هم اکنون 451 هکتار فضای گلخانه در قالب 6 هزار و 333 قطعه در شهرهای پیرانشهر، نقده، مهاباد، ارومیه، خوی، پلدشت، سلماس، بوکان و میاندوآب در دست احداث است.

عصمت پرست با اشاره به اینکه گلخانه های در دست احداث بعد از اتمام طرح و ایجاد زیرساختهای لازم به بهره برداران یعنی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و کارآفرینان بخش خصوصی واگذار می شود، اظهار داشت: هم اکنون 87 واحد گلخانه ای با مساحتی حدود 25 هکتار در استان فعال بوده که 12 واحد از آنها به مساحت 5.3 هکتار به صورت هیدروپونیک فعالیت می کنند.

وی میزان تولید سالانه محصولات صیفی و سبزیجات در گلخانه ها را 4 هزار تن اعلام و با بیان اینکه میزان تولید گل شاخه بریده اعم از داودی و مریم بیش از 800 هزار شاخه گل در سال است، عنوان کرد:  افزایش تعداد گلخانه های انفرادی به میزان 5 هکتار در سال برنامه ریزی شده که جهاد کشاورزی موظف به اعطای تسهیلات بانکی به علاقمندان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی متقاضی ایجاد سایتهای گلخانه ای شده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استان با تولید 6 درصد از محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم این بخش در کشور محسوب می شود، یادآور شد: برنامه ریزی برای بهره برداری از پروژه های صنایع کشاورزی به میزان 55 هزار و 800 تن ظرفیت سردخانه ها و افزایش 53 هزار و 800 تنی ظرفیت تولیدات صنایع تبدیلی و تکمیلی استان امسال انجام شده است.