۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

نامور:

30 واحد گلخانه‌ای در خراسان شمالي فعال است

30 واحد گلخانه‌ای در خراسان شمالي فعال است

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اكنون 30 واحد گلخانه‌اي در اين استان فعال بوده و پنج واحد ديگر نيز در دست احداث است.

حيدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اين كه در خراسان شمالي در حال حاضر 30 واحد گلخانه فعال است، اظهار داشت: سالانه در اين گلخانه‌ها بيش از هزار و 500 تن انواع محصولات گلخانه‌اي توليد مي‌شود.

وي مجموع مساحت زیرکشت گلخانه‌های استان را 10 هکتار دانست و با بيان اين كه اين واحدها برای 121 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند، افزود: در بیشتر گلخانه‌هاي خراسان شمالي محصولاتي نظير گوجه فرنگي و خيار توليد مي‌شود.

به گفته وي علاوه بر اين محصولات، كاشت گونه‌هاي ديگري نظير توت فرنگي، بادمجان، فلفل و گل‌هاي زينتي نيز در گلخانه‌هاي استان انجام مي‌شود.

نامور عنوان كرد: از 30 گلخانه فعال استان دو واحد گلخانه‌اي در بجنورد و شيروان به كاشت گل و گياهان زينتي اختصاص داشته و يك واحد گلخانه‌اي ديگر نيز در شيروان گياهان دارويي كشت مي‌كند.

به گفته وي يكي از مهمترين مشكلات و حلقه‌هاي مفقوده گلخانه‌داري در خراسان شمالي عدم بازاريابي مناسب از سوي گلخانه داران است.

مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي عنوان كرد: علاوه بر 30 واحد گلخانه فعال در استان، در حال حاضر احداث پنج واحد ديگر نيز در حال اجرا است.

براساس گزارش خبرنگار مهر، در حالي كه در استان خراسان شمالي با وجود ظرفيت‌هاي كشاورزي فراوان، تنها 30 واحد گلخانه‌اي فعال است، يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيروان چندي پيش با انتقاد از وضعيت گلخانه داري در اين استان گفته بود كه تولید محصولات گلخانه ای در خراسان شمالی فقط به گوجه فرنگی و خیار ختم می‌شود.

علی دادار عدم آموزش گلخانه داران در خصوص شیوه تولید انواع محصولات کشاورزی را یکی از دلایل بروز این مشکل دانسته و اظهار كرده بود كه به‌عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی(ره) تسهيلات چندین میلیونی برای راه اندازی گلخانه به مددجویان اعطا می کند اما آموزش های لازم به منظور اینکه شخص چگونه کار کند و یا بیشتر چه محصولاتی را تولید کند، ارائه نمی‌دهد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه كه داراي دكتراي باغباني نيز هست، عنوان كرده دانشجویانی که دارای اطلاعات کافی در خصوص انجام این کار هستند، از بنیه مالی کافی براي پياده كردن دانسته هاي علمي خود برخوردار نبوده و از سوی دیگر نيز بانک ها در اين زمينه به سختي تسهیلات ارائه مي دهند.

وي اظهار كرده كه به علت عدم توليد گسترده محصولاتی نظير بادمجان، فلفل توت فرنگی و ... در گلخانه هاي استان، تا زماني كه محصول توليدي غالب گلخانه هاي خراسان شمالي خيار و گوجه فرنگي باشد، گلخانه داری برای گلخانه داران این استان صرفه اقتصادی ندارد.

دادار همچنين به احداث واحدهاي گلخانه در مناطقي با شرايط مساعد در استان نيز تاكيد كرد و گفته است: گلخانه‌ها بايد در مناطقی احداث شود که درجه حرارت دمای هوا در ماه‌های اسفند و بهمن به کمتر از 10 درجه سانتی گراد نرسد.

به گفته وي به همین دلیل راه اندازی گلخانه در تمامی مناطق این استان به صرفه نبوده و پیشنهاد می‌شود گلخانه‌ها در مناطقی همچون گرمخان، شیرین دره و کشک آباد در شهرستان بجنورد و ساير مناطق مشابه از نظر آب و هوايي احداث شوند.

کد خبر 2141830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha