در سال 1521 "فردیناند ماژلان" برای نخستین بار سفر خود از اسپانیا به فیلیپین را ثبت کرد اما اکنون وضعیت برعکس شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و هفتمین دوره رقابتهای بسکتبال جام ملت‌های آسیا از روز پنج شنبه (اول اوت) با حضور 15 تیم آغاز می‌شود. تیم‌هایی که تلاش می کنند تا به جام جهانی 2014 اسپانیا راه پیدا کنند.

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال با اشاره به این موضوع در مطلبی نوشت: سه تیم از بخت بیشتری برای راهیابی به جام جهانی برخوردار هستند که عبارتند از: چین، ایران و کره . این هر سه تیم در گروه C حضور دارند. چین به عنوان مدافع عنوان قهرمانی بازیکن شاخص خود به نام "یی جیانلیان" که سابقه بازی در ان بی ای را هم دارد، در این رقابتها به خدمت دارد. البته شاید بزرگ‌ترین اتفاق برای این تیم اضافه شدن "پاناگیوتیس جیاناکیس"، سرمربی یونانی و سبک هجومی - دفاعی وی باشد.ستارگان نوظهوری چون "ژانگ بو" و "ژو پنگ" تا به امروز زیر نظر جیاناکیس درخشیده‌اند و چنانچه چین بتواند از ترکیب بازیکنان جوان و با تجربه خود یاری بگیرد می‌تواند سهمیه ای در اسپانیا برای خود کسب کند.

بر پایه گزارش سایت فیبا، احتمالا قهرمان سال‌های 2007 و 2009 یعنی ایران، بزرگ ترین مدعی قهرمانی این دوره از رقابتها باشد. البته این تیم در این رقابتها ارسلان کاظمی را به خدمت ندارد اما حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی در ترکیب تیم حضور دارند. ایرانی ها پس از حذف غافلگیرکننده در مرحله یک چهارم نهایی سال 2011 با ذهنیت انتقامجویانه وارد میدان می‌شوند.

کره‌‍ای‌ها در جام ملت‌های 2011 در دیداری باورنکردنی مقابل فیلیپین به برتری رسیدند و تحسین همگان را برانگیختند. این تیم در مقدماتی المپیک 2012هم نمایش بسیار خوبی داشت. "یانگ دونگئون" و "لی سئونگ جون" که متولد آمریکاست، تیم باتجربه ای را در مانیل همراهی خواهند کرد و امید کره‌ای ها را برای راهیابی به جام جهانی برای نخستین بار از سال 1998 افزایش می‌دهند. کره تا به حال دو بار در جام ملت‌های آسیا به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده است.

تنیم میزبان هنوز از بابت شکست اندوه وار سال 2011 در رنج است جایی که آنها در فاصله پنج دقیقه به پایان بازی، برتری 9 امتیازی خود را از دست دادند و از المپیک بازماندند.

اردن در سال 2011 با شکست ایران و فیلیپین در مرحله حذفی رقابتها شگفتی‌ساز شد هرچند که در دیدار با چین بر سر تصاحب عنوان قهرمانی شکست خورد و دستش از طلا کوتاه ماند.

رقابتهای جام ملت‌های آسیا از تاریخ یک تا 11 اوت (10 تا 20 مراداد) در مانیل فیلیپین برگزار خواهد شد.