۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۲

آغاز جام ملت‌های بسکتبال از فردا؛

ایران مدعی به دنبال فتح سومین جام/ همه چیز برای قهرمانی مهیاست

ایران مدعی به دنبال فتح سومین جام/ همه چیز برای قهرمانی مهیاست

بیست و هفتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا از روز پنجشنبه آغاز می‌شود. ایران که ناکام‌ترین تیم دوره پیشین بود از مدعی‎ترین تیم‌ این دوره از رقابت‌ها و به دنبال جایگاهی است که به واسطه آن برای نخستین‌بار المپیکی شد تا اینگونه و برای دومین‌بار در طول این دهه جهانی شود. این در حالی است که تیم کشورمان در آغازین روزهای این مسابقات باید با طلایی‌ترین تیم آسیا روبرو شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلیپین میزبان بیست و هفتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیاست که طی روزهای 10 تا 20 مردادماه برگزار می‌شود. پاسای، منطقه‌ای نزدیک به مانیل، پایتخت فیلیپین محل برگزاری این مسابقات است که با حضور 15 تیم و در غیاب لبنان برگزار می‌شود.

البته لبنان هم از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها بود که حتی در گروه‌بندی انجام شده در گروه دوم قرار گرفت اما بعد از دو اخطار فدراسیون جهانی برای حل مشکلات داخلی بسکتبال لبنان و ناموفق بودن فدراسیون این کشور برای انجام خواسته‌های فیبا،  بسکتبال این کشور تعلیق شد و به همین دلیل تیم ملی لبنان هم حضور در این دوره مسابقات را از دست داد تا رقابت‌های انتخابی جام جهانی اسپاینا در قاره آسیا میان پانزده تیم برگزار شود.

اردن، چین تایپه، عربستان، فیلیپین، ژاپن، قطر، هنگ‌کنگ، چین، کره‌جنوبی، ایران، مالزی، قزاقستان، تایلند، هند و بحرین تیم‌های برگزار کننده این دوره از مسابقات جام ملت‎‌های بسکتبال آسیا هستند که حکم انتخابی مسابقات جهانی اسپانیا را هم دارد چون سه تیم برتر این رقابت‌ها جواز شرکت در پیکارهای جهانی را کسب خواهند کرد.

30 کشور، 5 قهرمان!
53 سال از برگزاری نخستین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا در مانیل فیلیپین می‌گذرد. بعد از سال 1960 و برگزاری این دوره دوره این رقابت‌ها، سه سال طول کشید تا دومین دوره مسابقات هم برگزار شود اما پس از آن جام ملت‌های آسیا به طور منظم هر دو سال یک بار برگزار شده است.

بر این اسا تا کنون 26 دوره این مسابقات برگزار شده است. چین (5 بار)، کره‌جنوبی (4 بار)، مالزی، تایلند، ژاپن (3 بار)، چین‌تایپه، هند، هنگ‌کنگ، اندونزی، عربستان و قطر (یک بار) کشورهایی هستند که برگزار کننده این مسابقات در ادوار مختلف بوده اند که کشورهای زیادی در آن شرکت داشته‌اند.

در مجموع و طی 26 دوره گذشته مسابقات بسکتبال جام ملت‌های آسیا 30 کشور در دوره‎های مختلف حضور داشته‌اند و با حریفانش به رقابت پرداخته‌اند اما از میان آنها تنها 5 کشور موفق به کسب قهرمانی شده‌اند که سهم چین با 15 قهرمانی بیشتر از دیگر کشورهاست. فیلیپین (5 قهرمانی)، کره‌جنوبی، ژاپن و ایران (2 قهرمانی) دیگر تیم‌هایی هستند که مدال طلای جام ملت‌های آسیا را در اختیار گرفته‎اند.

چین، مدافع؛ ایران، مدعی
چین، مدافع عنوان قهرمانی در جام ملت‌های 2013 بسکتبال آسیاست. این تیم دو سال پیش در ووهان با تنها یک اختلاف امتیاز (70 بر 69) اردن، حریف آسیایی خود در فینال را شکست داد و برای پانزدهمین‌بار مدال طلای مسابقات را از آن خود کرد و قطعا امسال هم برای دستیابی دوباره به این مدال در کنار سهمیه جهانی دور خیز کرده و به همین دلیل طی ماه‌های گذشته برگزار کننده اردو و دیدارهای تدارکاتی در نقاط مختلف اروپا بود و با در اختیار گرفتن"ژی ژی"، بازیکن قدیمی اما با تجربه و تاثیرگذارش را که گفته می‌شد شاید به خاطر مصدومیت نتواند تیمش را همراهی کند به مانیل سفر کرده است.

چینی‌ها اما برای رسیدن به شانزدهمین قهرمانی در آسیا، حریفانی در پیش دارند که بی شک مهمترین آنها ایران است. تیمی که چهار سال پیش چین را در تیانجین، خانه خودش قاطعانه (70 بر 52) شکست داد و  برای دومین بار به قهرمانی دست یافت اما در دوره پیش خیلی از کم و کاستی‌ها و ناهماهنگی‎ها دست به دست هم داد تا تیم کشورمان نتواند از قهرمانی‌اش دفاع کند.

این بار اما اوضاع متفاوت است چون شرایط برای بهترین نتیجه گیری و حتی قهرمانی مهیاست و به قولی جنس تیم ملی از هر نظر جور شده تا به قهرمانی برسد. بازیکنان طبق یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده، از دو ماه پیش تمرینات خود را با ترکیب کاملی که فقط ارسلان کاظمی، غایب بزرگ آن بود، آغاز کردند. کاظمی البته نتوانست در نهایت خود را به ترکیب تیم ملی برساند اما به جز سامان ویسی که با هماهنگی‌های انجام شده در اردوی ترکیه به جمع اردونشینان ملحق شد، سایر بازیکنان در آغاز اردو حاضر بودند. حتی حامد حدادی که به موقع از آمریکا به تهران سفر کرد.

اردوی تیم ملی با حدود 30 بازیکن آغاز شد و از میان آنها دوازده بازیکن اعزامی به محل برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین مشخص شدند. بازیکنانی که به جز روزبه ارغوان، و محمد جمشیدی سایرین تجربه شرکت در این رویداد را دارند. این بازیکنان علاوه بر ترکیه، در تورنمنت ویلیام جونز هم شرکت کردند که اتفاقا با نتایج خوب و قهرمانی هم همراه بود.

شاید اردوی بسکتبالیست‌‎های ایران به اندازه چینی‌ها که به نظر می‌رسد دو رقیب اصلی در این مسابقات هستند، زیاد نبود اما این موضوع، پوئنی منفی برای بسکتبال ایران و پوئنی مثبت برای چین نخواهد بود چون تیم ایران بازیکنانی با تجربه در اختیار دارد که ساختار اصلی آن سال هاست کنار هم هستند و در چند دورخ جام ملت‌ها هم شرکت داشته است. مهمتر اینکه تیم ملی بسکتبال در هر پست یکی دو بازیکن خوب در اختیار دارد.

حامد حدادی و اصغر کاردوست (بازیکن پست 5)، صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق و محمد جمشیدی (بازیکن پست 2 و 3)، مهدی کامرانی، جواد داوری و آرن داودی (بازیکن پست یک)، سامان ویسی (بازیکن پست یک و 2)، روبه ارغوان و حامد سهراب‌نژاد (بازیکن پست 4 و 5) ترکیب ایران در این رقابت‌ها را تشکیل می‌دهند. ترکیبی که از نظر خیلی‌ها بهترین ترکیب بسکتبال ایران در یک دهه گذشته را تشکیل داده‌اند و قدرت آنها بر هر چیزی می‌چربد حتی تجربه و قدمت چینی‌ها.

ایران در 14 دوره جام ملت‌ها
از سال 1960 که نخستین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا در مانیل فیلیپین آغاز شد تا امسال که بیست و هفتمین دوره این مسابقات در همین کشور برگزار می‌شود، ایران در 14 دوره مسابقات شرکت کرده است. نخستین حضور آسیایی تیم ملی بسکتبال ایران مربوط به مسابقات 1973 مانیل می‌شود که با عنوان پنجمی همراه بود. پس از آن تیم ایران در سه دوره مسابقات غیبت داشت اما بعد از آن این غیبت را با سه دوره حضور متوالی جبران کرد. بسکتبال ایران پس از چهارمین حضور آسیایی، مجددا در یک دوره مسابقات (1987 تایلند) شرکت نکرد سپس 5 دوره متوالی در این مسابقات حاضر شد.

تیم ملی بسکتبال ایران پس از غیبت در مسابقات 1999 ژاپن و 2001 چین، در سایر ادوار جام ملت‌های آسیا شرکت کرد تا به امروز که در آستانه ششمین حضور متوالی و پانزدهمین حضورش در جام ملت‌های آسیاست.

تیم ملی بسکتبال ایران طی 14 دوره گذشته حضور در ادوار مختلف مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا، برای نخستین‌بار در رقابت‌های 1993 اندونزی به مرحله نیمه نهایی راه یافت اما با شکست 86 بر 70 در دیدار رده‌بندی از دستیابی به مدال باز ماند  و به عنوان چهارمی بسنده کرد. تیم ایران برای اولین‌بار و به عنوان نخستین تیم غرب آسیا، در مسابقات 2007 ژاپن فینالیست شد و به مدال طلا دست یافت و این مدال دو سال بعد از آن هم تکرار کرد.

علاوه بر این دو قهرمانی، یک عنوان چهارمی، 5 عنوان پنجمی، دو عنوان ششمی، سه عنوان هشتمی و یک عنوان دهمی حاصل حضور ایران در دیگر دوره‌های مسابقات جام ملت‌های آسیاست.

نتایج بسکتبال ایران در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:

* 1973 فیلیپین: عنوان پنجمی

* 1981 هند: عنوان هشتمی

* 1983 هنگ کنگ: عنوان پنجمی

* 1985 مالزی: عنوان هشتمی

* 1989 چین: عنوان پنجمی

* 1991 کره جنوبی: عنوان ششمی

* 1993 اندونزی: عنوان چهارمی

* 1995 کره جنوبی: عنوان دهمی

* 1997 عربستان: عنوان هشتمی

* 2003 چین: عنوان پنجمی

* 2005 قطر: عنوان ششمی

* 2007 ژاپن: عنوان قهرمانی

* 2009 چین: عنوان قهرمانی

* 2011 چین: عنوان پنجمی

به دنبال سومین قهرمانی در پانزدهمین حضور آسیایی
بسکتبال ایران با این پیشینه از حضور در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا، در آستانه حضوری دیگر در این مسابقات است. بسکتبال ایران با قهرمانی در کاپ آسیا (ژاپن) مجوز حضور در این پیکارها را کسب کرد و حالا می‌خواهد با یک قهرمانی دیگر خود را صاحب سهمیه جهانی کند و این مستلزم گرفتن مدال طلا در جام ملت‌های آسیاست.

البته علاوه بر تیم اول، تیم‌های دوم و سوم جام ملت‌های 2013 آسیا نیز صاحب سهمیه جهانی خواهند شد اما برای بسکتبال ایران که هنوز خاطره تلخ شکست دوره پیشین مسابقات جام ملت‌ها را در ذهن دارد، تنها قهرمانی و بازگشت به جایگاهی که ناباورانه آن را از دست داد، می‌تواند التیام بخش و قانع کننده باشد.

دو سال پیش تیم ملی بسکتبال با شکست برابر برابر اردن در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا که مانع از حضورش در نیمه نهایی و پیشروی تا تکرار قهرمانی و المپیکی شدن شد، ناکام‌ترین تیم مسابقات لقب کرد. ناکامی که با وجود همگروهی با مدافع قهرمانی و طلایی‌ترین تیم ادوار مختلف مسابقات جام ملت‌ها، مدعی جدی در مسابقات امسال است.

استارت ایران با بهترین‌ها
مالزی، کره‌جنوبی و چین سه حریف ایران در گروه C بیست و هفتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا هستند. سه تیمی که به ترتیب با 22، 27 و 19 دوره حضور در دوره پیشین این رقابت‌ها سابقه بیشتری نسبت به ایران دارند که 14 دوره حضور در این مسابقات را تجربه کرده است. در این میان اما چین، سرسخت‌ترین حریف ایران است. طلایی‌ترین تیم در بسکتبال آسیا که البته چهار سال پیش در کنار تماشاگرانش شاهد قهرمانی ایران بود در حالیکه خود به نایب قهرمانی بسنده کرد.

البته دیدار تیم ملی بسکتبال با چین در آخرین روز مرحله مقدماتی انجام می شود. ملی پوشان ایران دیدارهای خود را با مالزی آغاز می کنند  که در دوره های زیادی حاضر بوده اما عنوان در خور توجهی در اختیار ندارد. کره جنوبی هم دومین حریف تیم ایران است که حتی در یک دوره مسابقات هم غایب نبوده و 23 مدال آسیایی در اختیار دارد.

شاید به خاطر همگروهی با این تیم‌ها لقب "گروه مرگ" را به گروه C داده‌اند. اما با همه اینها شاگردان مهمد بچیروویچ پس از فتح چهارمین دوره کاپ آسیا و سی و پنجمین دوره جام ویلیام جونز که با هدایت این مربی مسلمان به دست آمد، مصمم به قهرمانی در جام ملت های آسیا هستند. قهرمانی که باید به دست آید.

گروه بندی 15 تیم شرکت کننده در بیست و هفتمین دوره مسابقات بسکتبال جام ملت های آسیا و برنامه دیدارهای مرحله مقدماتی به این شرح زیر است:

گروه A: اردن، چین تایپه، عربستان، فیلیپین
گروه B: ژاپن، قطر، هنگ کنگ
گروه C: چین، کره جنوبی، ایران، مالزی
گروه D: قزاقستان، تایلند، هند، بحرین

پنجشنبه 10 مردادماه

گروه A

* اردن - چین تایپه
* عربستان - فیلیپین

گروه B

* ژاپن - قطر

گروه C

* ایران - مالزی (ساعت 7:30)
* چین - کره جنوبی

گروه D

* قزاقستان - تایلند
* هند - بحرین

جمعه 11 مردادماه

گروه A

* چین تایپه - عربستان
* اردن - فیلیپین

گروه B

* ژاپن - هنگ کنگ

گروه C

* چین - مالزی
* ایران - کره جنوبی (ساعت 14:15)

گروه D

* تایلند - هند
* قزاقستان - بحرین

شنبه 12 مردادماه

گروه A

* فیلیپین - چین تایپه
* عربستان - اردن

گروه B

* هنگ کنگ - قطر

گروه C

* مالزی - کره جنوبی
* ایران - چین (ساعت 14:15)

گروه D

* هند - قزاقستان
* بحرین - تایلند

به گزارش مهر، در پایان مرحله مقدماتی مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا تیم‌های چهارم هر گروه برای تعیین رده‌بندی تیم‌های سیزدهم تا پانزدهم دیدارهای خود را دنبال می‌کنند. البته از آنجا که گروه B مسابقات با حضور سه تیم برگزار می‌شود، هیچ تیمی از این گروه در این مرحله نخواهد بود. بر این اساس ابتدا تیم‌های چهارم گروه‌های C و D با یکدیگر بازی می‌کنند. سپس برنده این بازی به مصاف تیم چهارم گروه A خواهد رفت. 

همچنین سه تیم برتر هر یک از گروه‌های مرحله مقدماتی دیدارهای خود در مرحله دوم را در قالب دو گروه E و F دنبال می‌کنند. گروه بندی تیم ها در این دو گروه به این شرح است:

گروه E
تیم اول، دوم و سوم گروه A، تیم اول، دوم و سوم گروه B

گروه F
تیم اول، دوم و سوم گروه C، تیم اول، دوم و سوم گروه D

در پایان دیدارهای این دو گروه، تیم پنجم گروه E با تیم ششم گروه F و تیم ششم گروه E با تیم پنجم گروه F دیدار خواهند داشت.  برنده این دیدارها برای تعیین رده بندی تیم های نهم و دهم و تیم های بازنده هم برای تعیین رده بندی تیم های یازدهم و دوازدهم به مصاف هم خواهند رفت.

مرحله یک چهارم نهایی مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا نیز از 18 مردادماه با حضور  چهار تیم برتر هر یک از گروه های E و F آغاز می شود. در این روز تیم اول، دوم سوم و چهارم گروه E به ترتیب به مصاف تیم چهارم، سوم، دوم و اول گروه F خواهد رفت. تیم های برنده این دیدارها وارد مرحله نیمه نهایی شده و تیم های بازنده هم برگزار کننده رده بندی تیم های پنجم تا هشتم خواهند بود. مرحله نیمه نهایی و رده بندی تیم های پنجم تا هشتم از 19 مردادماه آغاز خواهد شد.

کد خبر 2106488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha