سنندج - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان تعاونی روستایی استان کردستان گفت: با توجه به برداشت محصول گندم در سال جاری پیش بینی می شود 520 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

حبیب الله شهسواری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در دو مرحله خرید گندم از کشاورزان توسط اداره‌ کل غلات و سازمان تعاون روستایی استان انجام می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه زمان پیک برداشت گندم است و خوشبختانه در سال جاری خسارات کمی داشته ایم، میانگین مقدار گندم خریداری شده نیز باید 520 هزار تن باشد.

رئیس سازمان تعاونی روستایی کردستان بیان کرد: در راستای خریداری گندم کشاورزان 80 مرکز خرید گندم در استان فعالیت دارند و همچنین مازاد بر نیاز استان بیش از 100 تا 120 هزار تن گندم تا آخر برداشت کشاورزان خریداری می شود و به سیلوهای موجود در استان انتقال داده می شود.

شهسواری یادآور شد: قیمت خرید هر کیلو گندم 720 تومان است و متاسفانه حضور دلالان منطقه و خرید گندم از کشاورزان استان مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده و نیاز است که کمیسیون مشترک خرید گندم استان مانع از انجام همچین اقداماتی شود.

وی ادامه داد: باید سازمان غلات استان در رابطه با تعیین تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص محصول استراتژیک گندم با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید، در قیمت خریداری آن تجدید نظر کند.

میزان بهره برداران روستایی 120 هزار نفر است

رئیس سازمان تعاونی روستایی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان بهره‌ برداران روستایی در استان در حال حاضر 120 هزار نفر است.

شهسواری اظهار داشت: تعاون روستایی برای تسهیل در امور کشاورزان در زمینه تامین آرد روستایی، آرد خانه ‌پز و نانوایی، تامین سوخت کشاورزی، تامین سوخت خانگی و پرداخت تسهیلات کم‌بهره توسط بانک کشاورزی گام های اساسی را برداشته است.

وی افزود: مراکز عرضه محصولات کشاورزی در شهرستان‌های سنندج، بیجار، دیواندره و سقز در قالب بازارچه‌های عرضه محصولات با 120 غرفه و احداث سیلوی 15 هزار تنی شهرستان دهگلان از اقداماتی است که در راستای جمع آوری، خریداری و نگهداری گندم از کشاورزان استان انجام شده است.

سالیانه 165 تعاونی حسابرسی می شوند

رئیس سازمان تعاونی روستایی کردستان بیان کرد: سالیانه 165 تعاونی کشاورزی حسابرسی می شوند و در فصول آموزش از طریق اداره آموزش مطابق برنامه‌های ابلاغی نسبت به برنامه‌های آموزشی سهام‌داران اقدام می شود.

شهسواری یادآور شد: انتظار می رود با برنامه ریزی مستمر و حذف دلالان از بازار گندم در آینده نزدیک شاهد جلوگیری از خروج غیر قانونی گندم از استان باشیم.