۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۹

گزارش خبري/

خريد 90 هزار تن گندم از كشاورزان خراسان شمالي/ افزايش 5 برابري خريد

خريد 90 هزار تن گندم از كشاورزان خراسان شمالي/ افزايش 5 برابري خريد

بجنورد - خبرگزاری مهر: در حالي كه برداشت گندم در خراسان شمالي به روزهاي پاياني خود مي رسد، كشاورزان اين استان تاكنون 90 هزار تن گندم مازاد خود را به كارخانجات آرد و مراكز خريد دولتي فروخته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي، اين استان 340 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد كه از اين ميزان در سال زراعي جاري 170 هزار هكتار زير كشت گندم رفته و پيش بيني مي شود از اين سطح 300 هزار تن گندم برداشت شود.

با توجه به اين نكته كه خراسان شمالي از نظر تولید گندم در کشور در رده چهاردهم قرار دارد، نحوه تعامل كشاورزان اين استان با دولت در زمينه فروش گندم مازاد بر نياز خود مي تواند در سطح استان و كشور حائز اهميت باشد.

اهميت بدان جهت كه سال گذشته كشاورزان اين استان نيز همانند كشاورزان ديگر استان هاي كشور به علت نرخ پايين خريد تضميني گندم ترجيح دادند، محصول مازاد بر نياز خود را به مراكز دولتي نفروشند و به جاي آن گندم توليدي سر از انبارهاي علوفه دام و فروش خارج از شبكه در آورد.

نتيجه آن شد كه دولت كه پيش تر جشن خودكفايي گندم گرفته و صادرات اين محصول استراتژيك را در بوق و كرنا كرده بود، مجبور به واردات ميليون ها تن گندم شد، وارداتي كه بي سر و صدا آمد اما با ورود خود بار ديگر بحث هاي هميشگي تعامل نادرست دولت با كشاورزان و كاستي هاي متعدد در اين زمينه را داغ كرد.

در سال جاري با وجود اينكه بسياري از كشاورزان به درس گرفتن دولت سخت اميد بسته بودند و انتظار داشتند قيمت خريد تضميني گندم با واقعيت جامعه همخواني داشته باشد، اعلام خريد تضميني هر كيلوگرم گندم به قيمت 720 تومان بار ديگر اعتراض ها را برانگيخت.

اگر چه اين بار صداي اعتراضات به مانند سال گذشته بلند نبود، اما هر چه بود در ابتداي زمان خريد گندم، كشاورزان دلخوري خود را با عدم مناسب استقبال براي فروش گندم مازاد خود به مراكز دولتي نشان دادند.

عكس العملي كه سبب شد پس از چندي دولت در تصميم خود تجديد نظري كند و با افزايش 80 توماني قيمت خريد تضميني گندم، كشاورزان را به فروش محصول مازاد خود به دولت ترغيب نمايد.

افزايش نرخ خريد گندم

اواسط مرداد ماه بود كه با تصویب هیئت دولت و ابلاغ آن از سوی رییس‌جمهور پيشين به وزارت جهادکشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم از 720 تومان به 800 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

بعد از اين افزايش نرخ خريد بود كه مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به اين افزایش عنوان كرد: مابه التفاوت قیمت خرید تضمینی گندم به زارعان خراسان شمالی پرداخت می شود.

محمد ابراهیم سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی ، شورای اقتصاد با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موافقت کرده به طوری که خرید گندم معمولی از نرخ 720 تومان به 800 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: قبل از زمان شروع برداشت گندم، نرخ خرید تضمینی این محصول 720 تومان اعلام شد و مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفت اما با پیگیری ها و بررسی های لازم این نرخ 80 تومان افزایش یافت.

سهرابی با اشاره به اینکه قیمت خرید گندم دروم نیز از 750 تومان به 830 تومان افزایش یافته است، اضافه کرد: کشاورزانی که محصولات خود را با نرخ قدیم به مراکز خرید تحویل داده اند، می توانند برای دریافت ما به التفاوت قیمت ها اقدام کنند.

وی در خصوص نحوه پرداخت این مابه‌التفاوت به کشاورزانی که محصول خود را در روزهای گذشته و با نرخ قديم تحویل داده‌اند، گفت: این پرداختی مابه‌التفاوت یا به حساب زارعان در بانک سپه واریز می‌شود، یا بر اساس مشخصاتی که زارعان اعلام کرده‌اند چک تضمینی به آنها از بابت پرداخت مابه‌التفاوت ارائه خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: البته مابه‌التفاوت نرخ گذشته و جدید خرید تضمینی محصول گندم به حساب زارعانی پرداخت می‌شود که محصول خود را به مراکز خرید گندم شرکت غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی استان تحویل داده اند و افرادی که محصول خود را آزاد فروخته‌اند از این افزایش قیمت بهره ای نخواهند برد.

خريد 90 هزار تن گندم مازاد از كشاورزان خراسان شمالي

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی مي گويد: در سال جاري ميزان خريد گندم مازاد بر نياز از كشاورزان اين استان، به نسبت مدت مشابه سال پيش حدود پنج برابر شده است.

محمد ابراهیم سهرابی با اشاره به اينكه از ابتدای خرید گندم از کشاورزان تاکنون بیش از 90 هزار تن گندم مازاد بر نیاز كشاورزان، توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و کارخانجات آرد خراسان شمالي از کشاورزان استان خریداری شده است، مي افزايد: اين ميزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود پنج برابر شده و پيش بيني مي شود اين روند تا پايان موعد خريد گندم از كشاورزان نيز تداوم داشته باشد.

به گفته وي از اين ميزان 80 هزار تن توسط مراكز خريد دولتي و 10 هزار تن نيز توسط كارخانجات آرد استان خريداري شده است.

اين مسئول اضافه مي كند: اين مسئله نشان از استقبال كشاورزان براي فروش گندم مازاد خود به دولت دارد.

وي اظهار مي كند: با توجه به ابلاغ جديد مصوبه هیئت دولت مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، هر کیلو گندم 800 تومان خریداری می شود و تاکنون نيز 525 میلیارد ریال وجه بابت گندم های تحویلی به حساب کشاورزان در بانک سپه واریز شده است.

سهرابي با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از بیستم خرداد ماه در 15 مرکز خرید در شهرستان هاي مختلف اين استان آغاز شده است، افزود: با توجه به تمهیدات شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی در زمینه خرید گندم از کشاورزان و پرداخت وجه آن، مطالبات کشاورزان حداکثر تا 48 ساعت توسط بانک عامل(بانک سپه) پرداخت می شود.

به گفته وي خريد گندم از كشاورزان تا تحويل تمامي گندم هاي انبار شده در اين استان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 2111634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha