احمد عربلو، زندگینامه امام جواد (ع) از تولد تا شهادت را برای گروه سنی نوجوان نوشته است؛ این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

احمد عربلو، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار زندگینامه امام جواد (ع) در قالب داستان خبر داد و افزود: این زندگینامه در قالب داستان نوشته شده و از تولد تا شهادت این امام بزرگوار را شامل می‌شود. مخاطب این داستان، نوجوانان هستند و من تلاش کرده‌ام به اصل تاریخ وفادار باشم.

نویسنده کتاب «از میان آتش» با اشاره به این‌که در نوشتن داستان زندگی امام جواد (ع) به حواشی هم توجه کرده گفت: من در این داستان به حواشی هم توجه کرده‌ام. برای مثال یکی از یاران حضرت، زندانی می‌شود و ایشان، اسباب آزادی دوست خود را فراهم می‌آورد. من حال و هوای زندان و احوال فرد زندانی را توصیف کرده و کوشیده‌ام تا به اصل روایت خدشه‌ای وارد نشود.

عربلو، طی الارض کردن را یکی از خرق عادت‌های امام جواد (ع) دانست و افزود: ممکن است نوجوانان با خرق عادت آشنا نباشند و بیان این مسایل برایشان باورپذیر نباشد. این برعهده ما نویسندگان است که هم معجزات پیامبران و خرق عادات بزرگان دین را باورپذیر کنیم، هم آن‌قدر افراط نکنیم که از این بزرگواران، الگوهای دست نیافتنی بسازیم.

او به دشواری‌های نوشتن درباره امام جواد (ع) اشاره و بیان کرد: اطلاعات زیادی درباره ایشان در دست نبود و من هم نمی‌توانستم خیال‌پردازی کنم. چرا که نمی‌توان رفتار و گفتاری را به امامان معصوم نسبت داد و چاره‌ای جز وفاداری به اصل تاریخ وجود ندارد.