بروجرد - خبرگزاری مهر: محل دفن زباله های شهری بروجرد سالهاست نارضایتی ساکنان روستاهای منطقه را به همراه داشته، نارضایتی که ناشی از عدم ساماندهی این محل و مسائل و مشکلات زیست محیطی است، با این حال همچنان آنها که باید فریاد نگرانی مردم را بشنوند برای رفع مشکل تعلل می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سراب زارم محل دفن زباله های شهری بروجرد است که این روزها دیگر گنجایش دفن زباله ها را نداشته و وضعیت نامناسبی را برای ساکنان اطراف منطقه به وجود آورده است.

این در حالیست که حدود 15 سال است مسئولین امر از پیگیری برای رفع مشکلات این منطقه خبر می دهند اما هنوز راه به جایی نبرده اند و مردم هر روز کلافه تر از گذشته شاهد وضعیت نابسامان محل دفن زباله های بروجرد هستند.

متولیان امر سالهاست خبر از اجرای طرح تفکیک زباله، بازیافت و احداث کارخانه کمپوست برای رفع بلاتکلیفی هزاران تن زباله تولیدی در شهر بروجرد می دهند، وعده هایی که تاکنون به دلایلی مختلف محقق نشده اشت.

کمیته ای که راه به جایی نبرد

از سوی دیگر علی رغم تشکیل کمیته مدیریت پسماندهای شهری در بروجرد و قرار گرفتن موضوع ساماندهی محل دفع زباله های شهری بروجرد در دستور کار این کمیته همچنان شاهد بی سرانجامی تصمیمات گرفته شده در این زمینه هستیم به طوریکه بدتر شدن هر روزه وضعیت دفع زباله های شهری بروجرد خود به تنهایی گویاست که این کمیته راه به جایی نبرده است.

محل کنونی دفع زباله های شهری بروجرد در نزدیکی چند روستای این منطقه قرار دارد و استمرار وضعیت کنونی می تواند چالشهای زیادی را در بحث سلامت مردم روستایی منطقه به دنبال داشته باشد.

در این راستا بازهم به سراغ مسئولان مدیریت شهری بروجرد رفتیم تا از آخرین وضعیت ساماندهی محل دفع زباله بروجرد کسب خبر کنیم؛ موضوعی که بازهم گویا برای آن جواب قانع کننده ای وجود ندارد.

50 سال دفع زباله در زمینی که سند ندارد

مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید که منطقه سراب زارم بروجرد محل دفن زباله های شهری بروجرد بوده که بیش از 50 سال است زباله های شهری راهی این منطقه می شوند.

عبدی زاده به تاریخچه تبدیل شدن این منطقه به محل دفع زباله های شهری اشاره کرده و ادامه می دهد: 43 سال پیش اداره منابع طبیعی طی یک صورت جلسه حدود 48 هکتار زمین را به عنوان محل دفن زباله های شهری در اختیار شهرداری قرار داده ولی همچنان سند این زمین به نام این مجموعه نشده است و هم اکنون متاسفانه شهرداری برای ارتقاء و مدیریت کامل این منطقه با مشکل مواجه است.

وی این امر را موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای ساماندهی منطقه می داند و یادآور می شود که اخیرا وجود افراد دوره گرد در منطقه برای تفکیک برخی زباله های پلاستیکی برای کسب در آمد و رفت و آمد آنها نیز بر مشکلات ما اضافه شده است که با توجه به موانع قانونی حتی برای برخورد با این افراد نیز راه به جایی نبرده ایم.

سلامت مردم روستایی در خطر است

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی منطقه سراب زارم عنوان می کند که بوی بد ناشی از زباله ها، وجود سگهای ولگرد، عدم حصار کشی منطقه و خاکبرداری بیش از حد از اطراف منطقه نارضایتی ساکنین را بدنبال داشته و باید به فکر چاره باشیم.

وی خواستار همکاری تمامی دستگاههای مرتبط است و می گوید: مشکل اصلی ما نداشتن سند زمین محل دفن زباله است که اگر منابع طبیعی استان این سند را به شهرداری منتقل کند ما از طریق آن می توانیم تسهیلات خوبی برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و همچنین ساماندهی منطقه دفع زباله دریافت کنیم.

عبدی زاده در ادامه می گوید: در طول این چند سال گذشته شرکتهای زیادی برای ساماندهی دفع زباله، تفکیک و بازیافت از منطقه بازدید کرده اند اما با توجه به در دست نداشتن سند زمین منطقه موفق نشده ایم با آنها قرار دادببندیم.

یک شرکت برای اجرای طرح تفکیک زباله پای کار آمد

وی اضافه می کند: در حال حاضر طرح تفکیک زباله از مبداء و مقصد شروع شده و کار مطالعاتی مربوط به این امر نیز انجام شده است.

این مسئول بروجردی می گوید: شرکتی که پای کار آمده است فرصت سه ماهه گرفته تا جوانب کار را ارزیابی کند و حدود 90 درصد به اجرای طرح آن خوش بین هستیم و تنها اقدامات اجرایی این طرح گرفتن سند زمین محل دفن زباله شهرستان است.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد معتقد است که برای رفع مشکلات مربوط به محل دفع زباله های بروجرد نیاز به همکاری و مساعدت همه دستگاههای مرتبط است و می گوید: مرحله اول طرح ساماندهی و تفکیک زباله های بروجرد در حالی اجرا می شود که ما هنوز بعد از 50 سال نتوانسته ایم سند این زمین را دریافت کنیم.

وی از عدم همکاری منابع طبیعی برای انتقال سند این زمین انتقاد می کند و یادآور می شود که سلامت مردم در میان است و باید تمامی مسئولین امر نسبت به رفع این مشکل گامهای جدی تری بردارند.

اجازه ندهیم سلامت مردم بیش از این به خطر بیفتد

معاون فرمانداری ویژه بروجرد نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به وضعیت نامناسب و غیر بهداشتی محل دفن زباله های شهری بروجرد نباید اجازه بدهیم بیش از این سلامت مردم منطقه به خطر بیفتد.

بیژن داودی یادآور می شود: فعلا برای رفع مشکل در کوتاه مدت می توان در بحث سوزاندن، عدم پراکندگی و حفظ وضعیت ظاهری منطقه چاره اندیشی کرد تا با پیگیری جدی تر برای رفع مشکل در بلندمدت تدابیر لازم اندیشیده شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد نیز پیش از این در سخنانی گفته بود که منطقه سراب زارم که به عنوان محل دفن زباله های شهری بروجرد تعیین شده از همان ابتدا استانداردهای لازم در انتخاب این محل رعایت نشده است.

امیر ساکت می گوید: متاسفانه بوی بدی که در محل فعلی دفن زباله ها استشمام می شود، عدم حصار کشی، تجمع سگهای ولگرد، جهت وزش باد غالب و انتقال زباله ها به اطراف و جانوران موذی وضعیت نامطلوبی را به وجود آورده که موجب نارضایتی اهالی آن منطقه شده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد یادآور می شود: انتظار می رود با همکاری دستگاههای مربوطه اطراف محل دفن زباله ها حصار کشی و در صورت نیاز، اعتبارات لازم برای مدیریت بهتر این منطقه اتخاذ شود.

به هر روی انتظار می رود دستگاههای مربوطه از جمله منابع طبیعی با اقدام به موقع نسبت به انتقال سند زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد به شهرداری ضمن کمک به این نهاد برای مدیریت این محل، شرایط را برای دریافت تسهیلات ویژه و احداث کارخانجات کمپوست و اجرای طرح تفکیک زباله از مقصد تسهیل کنند.

به نظر می رساند از دست دادن زمان و استمرار وضعیت کنونی در محل دفن زباله های شهری بروجرد تبعات و چالش های جدی در آینده برای این منطقه به لحاظ محیط زیست انسانی و طبیعی به همراه داشته باشد؛ موضوعی که علی رغم به صدا درآمدن زنگ های هشدار همچنان متولیان را وادار به واکنش نکرده است.