۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۷:۱۶

استمرار پیگیری مهر؛

پرونده طلاهای کثیف همچنان دست به دست می شود/ گره 40 ساله در بروجرد باز نشد

پرونده طلاهای کثیف همچنان دست به دست می شود/ گره 40 ساله در بروجرد باز نشد

بروجرد - خبرگزاری مهر: سراب "زارم" شهرستان بروجرد محل تجمیع هزاران تن طلای کثیفی است که هنوز برای دفن در این محل سند مالکیت در اختیار ندارند؛ موضوعی که ساماندهی این محل در نزدیکی چند روستا و همچنین احداث کارخانه بازیافت را با مشکلات قانونی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محل دفن زباله شهری بروجرد در 15 کیلومتری این شهر واقع شده که با وضعیت نامناسبی به لحاظ آلودگی های زیست محیطی مواجه است و همین امر نگرانی روستاییان را به همراه داشته است.

این محل علاوه بر اینکه در نزدیکی چندین روستای بروجرد قرار گرفته و سلامت مردم را به خطر انداخته با مشکل ساماندهی نیز مواجه است چرا که شهرداری در طول 40 سال گذشته علی رغم اینکه زباله های شهری را به این محل منتقل می کرده هیچ سندی مبنی بر مالکیت محل را در اختیار ندارد.

این روند موجب شده که کار ساماندهی و مدیریت این محل و همچنین احداث کارخانه بازیافت در این منطقه با مشکل مواجه شود چرا که در حال حاضر به دلیل نداشتن سند این محل از سوی شهرداری، این ملک مدعیانی دارد.

این در حالیست که با مطرح شدن این موضوع در خبرگزاری مهر و انعکاس گزارشهای متعدد و عکس العمل مثبت مسئولان نسبت به پیگیریهای خبری مهر، دستگاههای مربوطه نیز در تکاپوی گرفتن سند مالکیت زمین و ساماندهی وضعیت نامناسب محل دفن زباله شهری بروجرد برآمدند که البته هنوز تا رفع کامل مشکل همچنان راه باقیست.

مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با سرانجام سند مالکیت زمین محل دفن زباله شهری بروجرد می گوید: طی جلسات تشکیل شده در این زمینه قرار شد دستگاههای مربوطه با تشخیص موقعیت زمین محل دفن زباله شهری بروجرد برای تعیین محدوده آن اقدامات لازم را انجام دهند.

احمد عبدی زاده می افزاید: شهرداری بروجرد 40 سال پیش با حضور فرماندار و شهردار وقت زمین محل دفن زباله را در اختیار گرفته است اما امروز برخی افراد شخصی ادعای مالکیت این زمین را دارند.

وی با یادآوری اینکه روند پیگیری امور برای گرفتن سند این محل همچنان در جریان است، می گوید: متاسفانه همچنان رسیدگی به این موضوع بین دستگاههای مربوطه دست به دست می شود و هنوز به سرانجام نرسیده است.

مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد با اشاره به اینکه برای گرفتن سند مالکیت زمین محل دفن زباله شهری مشکلات زیادی داریم یادآور می شود: برای فنس کشی و اجرای حصار اطراف زمین به یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

عبدی زاده ادامه می دهد: همچنین برای احداث کارخانه بازیافت زباله شرکتهای متعددی اعلام همکاری کرده اند اما چون سند زمین را در دست نداریم وارد کار نمی شوند.

وی می گوید: تا مادامی که سندی در دست نداشته باشیم نمی توانیم هزینه های مورد نیاز را متحمل شویم چرا که هر لحظه امکان طرح ادعایی در مورد این زمین وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان نیز در این خصوص به مهر می گوید: شهرداری برای گرفتن سند مالکیت زمین محل دفن زباله شهری بروجرد از همان ابتدا مسیر درستی را طی نکرده است.

مهرداد بهاروندی ادامه می دهد: منابع طبیعی همه تلاش خود را می کند که با همکاری دستگاههای مربوطه با طی فرآیند قانونی این مهم را به انجام برساند که البته نیاز به زمان دارد.

وی با یادآوری اینکه منابع طبیعی انجام این کار را در اولویت اول کاری خود قرار داده است عنوان می کند: برای تسریع در روند مراحل صدور سند مالکیت زمین محل دفن زباله شهری بروجرد از دستگاههای مربوطه یک تیم تشکیل شده و با حضور فرماندار بروجرد کار در حال انجام و رسیدگی است.

وی البته در پایان سخنانش به شهرداری یادآوری می کند که برای هرگونه ساخت و ساز باید یک سند مالکیت در اختیار داشته باشند تا در آینده با مشکل مواجه نشود.

بنابر این گزارش "سراب زارم" منطقه ای در چند کیلومتری شهر بروجرد بوده که سالهاست محل دفن زباله های شهری بروجرد را در خود جای داده است، موضوعی که تحت تاثیر علل مختلف تاکنون برای مردم منطقه نارضایتی های فراوانی به دنبال داشته است.

محل یاد شده این روزها دیگر گنجایش دفع زباله ها را ندارد و همین امر وضعیت نامناسب منطقه را تشدید کرده و برای ساکنان روستاهای اطراف مشکلات زیادی به وجود آورده است.

متولیان امر سالهاست خبر از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و مقصد، بازیافت و احداث کارخانه کمپوست برای رفع بلاتکلیفی هزاران تن زباله تولیدی در شهر بروجرد می دهند، وعده هایی که تاکنون به دلایلی مختلف محقق نشده است.

این در حالیست که محل کنونی دفع زباله های شهری بروجرد در نزدیکی چند روستای این منطقه قرار دارد و استمرار وضعیت کنونی می تواند چالشهای زیادی را در بحث سلامت مردم روستایی به دنبال داشته باشد.

.........................

گزارش: کلثوم دلیران

کد خبر 2175516

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha