۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۶

پیگیری مهر نتیجه داد/

عیار هزاران تن طلای کثیف در بروجرد بالا رفت/ گره نیم قرنی باز می شود

عیار هزاران تن طلای کثیف در بروجرد بالا رفت/ گره نیم قرنی باز می شود

بروجرد - خبرگزاری مهر: پس از انتشار گزارشهای خبرگزاری مهر در مورد وضعیت محل دفع زباله شهر بروجرد و بلاتکلیفی هزاران تن طلای کثیف بالاخره متولیان امر پای کار آمدند تا قفل مشکل 50 ساله را باز کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، "سراب زارم" منطقه ای در چند کیلومتری شهر بروجرد بوده که سالهاست محل دفن زباله های شهری بروجرد را در خود جای داده است، موضوعی که تحت تاثیر علل مختلف تاکنون برای مردم منطقه نارضایتی های فراوانی به دنبال داشته است.

محل یاد شده این روزها دیگر گنجایش دفع زباله ها را ندارد و همین امر وضعیت نامناسب منطقه را تشدید کرده و برای ساکنان روستاهای اطراف مشکلات زیادی به وجود آورده است.

متولیان امر سالهاست خبر از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و مقصد، بازیافت و احداث کارخانه کمپوست برای رفع بلاتکلیفی هزاران تن زباله تولیدی در شهر بروجرد می دهند، وعده هایی که تاکنون به دلایلی مختلف محقق نشده است.

سلامت روستائیان در خطر است

این در حالیست که محل کنونی دفع زباله های شهری بروجرد در نزدیکی چند روستای این منطقه قرار دارد و استمرار وضعیت کنونی می تواند چالشهای زیادی را در بحث سلامت مردم روستایی به دنبال داشته باشد.

در این راستا خبرگزاری مهر در گزارشهای متعددی کار پیگیری رفع این معضل زیست محیطی را دنبال کرد به طوریکه در آخرین گزارش با عنوان "بلاتکلیفی هزاران تن طلای کثیف در بروجرد/ قفل مشکل 50 ساله باز نشد" به بررسی آخرین وضعیت وعده ها در این زمینه پرداخت.

در این گزارش با اشاره به وضعیت نامطلوب منطقه دفع زباله های شهری بروجرد و انتقادات بیشمار مردم روستا، بر ضرورت ساماندهی این محل، اجرای طرح تفکیک زباله، احداث کارخانه بازیافت و کمپوست و همچنین ضرورت رفع موانع اجرای این راهکارها پرداخته شد.

گره 50 ساله بالاخره باز می شود

این در حالیست که عدم انتقال سند زمین سایت دفع زباله به شهرداری به عنوان گرهی 50 ساله راه را بر مدیریت و ساماندهی این محل بسته بود به طوریکه متولیان امر در شهرداری مدعی بودند در صورت انتقال سند زمین این منطقه به شهرداری می توان با استفاده از تسهیلات کافی یک کارخانه بازیافت و یا طرحهای مختلفی در راستای مدیریت پسماندهای شهری و دفع بهداشتی زباله ها ایجاد و اجرا کرد.

این در حالی است که حدود 20 سال است شهرداری بروجرد برای گرفتن سند مالکیت زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد اقدام کرده ولی تا کنون پیگیری آنها در این زمینه بی نتیجه مانده بود که با انتشار گزارش خبرگزاری مهر متولیان امر در اداره کل منابع طبیعی لرستان پای کار آمدند.

منابع طبیعی: برای انتقال سند زمین همکاری می کنیم

در این راستا عصر روز سه شنبه مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان با سفر به شهرستان بروجرد در جلسه کارگروه مدیریت پسماندهای شهری بروجرد حاضر شد تا مشکلات مربوط به سند زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد را حل کند.

مهرداد بهاروندی در این جلسه گفت: در برخی مناطق ما با اداره اوقاف مشکل چندین ساله داریم به طوریکه در مناطقی که منابع طبیعی وجود دارد اوقاف حق دخالت در مالکیت آن مناطق را ندارد مگر اینکه سندی در دست داشته باشد.

وی افزود: همانطور که ابلاغ شده است تا کنون هیچ گونه سندی مبنی بر وجود مالکیت اوقاف نسبت به محل دفن زباله های شهری بروجرد ارائه نشده است.

بهاروندی تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری می بایست برای تسریع در امر گرفتن سند مالکیت زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد از طریق مسکن و شهرسازی اقدامات لازم را پیگیری کند.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان افزود: ما نیز برای رفع مشکلات زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد تلاش کرده و از هیچ گونه اقدامی نسبت به حل این مسئله کوتاهی نخواهیم کرد.

بهاروندی یادآور شد: در این راستا و به منظور انجام کارهای انتقال سند سایت محل دفع زباله بروجرد یک کارشناس از منابع طبیعی استان برای ارزیابی و کارشناسی محل دفن زباله های شهری بروجرد اعزام خواهیم کرد تا موارد لازم را از نزدیک بررسی و نسبت به حل آنها اقدام کند.

بنابر این گزارش در این جلسه مقرر شد با همکاری مسئولان مسکن و شهرسازی اقدامات لازم در این راستا انجام و نامه درخواستی با یک نقشه جامع از محدوده شهری به منابع طبیعی استان ارجاع تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

بروجرد صاحب سازمان مدیریت پسماند شهری شد

و اما علاوه بر رفع مشکل مربوط به انتقال سند زمین سایت دفع زباله بروجرد متولیان امر در مدیریت شهری بروجرد نیز برای ساماندهی محل یاد شده و رفع مسائل موجود در این منطقه از تشکیل سازمان مدیریت پسماند شهری با هدف دفع بهداشتی زباله های شهری در بروجرد خبر دادند.

احمد عبدی زاده که در کارگروه مدیریت پسماندهای شهری بروجرد سخن می گفت، در این رابطه عنوان کرد: با ایجاد سازمان مدیریت پسماند شهری در شهرداری کار دفع بهداشتی زباله ها در بروجرد آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با تشکیل سازمان مدیریت پسمانها چند طرح جامع و تفصیلی در دستور کار قرار گرفته شده که تقریبا طرح جامع آماده است و طرح تفصیلی نیز تا یکماه آینده آماده خواهد شد.

احداث کارخانه پردازش زباله های شهری در بروجرد

عبدی زاده با بیان اینکه طبق قانون تا اواخر سال 92 زباله ها می بایست به طور بهداشتی دفع شوند افزود: البته در این راه مشکلات و گره های کاری وجود دارد که باید به تدریج پیش برویم.

وی ادامه داد: موضوع دفع بهداشتی زباله ها و مسائل مربوط به آن نه تنها در شهر بروجرد بلکه در اکثر شهرها به یک معضل تبدیل شده است.

مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد افزود: شهرداری بروجرد ماهانه مبلغ 200 تا 300 میلیون تومان از محل درآمد جاری شهرداری برای دفع زباله های شهری بروجرد هزینه می کند.

همچنین عبدی زاده از احداث کارخانه پردازش زباله های شهری در بروجرد خبر داد و افزود: در حال حاضر در آستانه انعقاد طرح احداث کارخانه پردازش زباله های شهری در بروجرد هستیم.

وی یادآور شد: در این راستا از سازمان بازیافت شهرهای تهران و قم بازدید کرده و به دنبال این هستیم که با استفاده از تجربیات سایر استانها در این زمینه برای دفع بهداشتی زباله های شهری بروجرد همه تلاش خود را به خرج دهیم.

کد خبر 2119706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha