بجنورد - خبرگزاري مهر: از سوي فرمانداران و مسئولين استانداري خراسان شمالي، آمارهاي مختلفي در مورد تعداد پروژه هاي افتتاحي در هفته دولت در اين استان اعلام شده است، آمارهايي كه در برخي موارد آنچنان با يكديگر همخواني ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس سنتي قديمي در سال جاري نيز مطبوعات و رسانه‌هاي خراسان شمالي قبل از آغاز هفته دولت تعداد پروژه‌هاي افتتاحي در استان را از قول مسئولين اطلا‌ع رساني كردند.

اين اطلا‌ع رساني ابتدا به صورت شهرستاني بود و هر فرماندار تعداد پروژه‌ها و طرح‌هاي افتتاحي شهرستان مربوطه را به آگاهي عموم مي‌رساند و پس از آن نيز در فاصله چند روز مانده به آغاز هفته دولت معاون عمراني استاندار خراسان شمالي از طريق تريبون‌هاي مختلف تعداد طرح‌هاي افتتاحي در سرتاسر خراسان شمالي را اعلا‌م كرد.

معاون عمراني استاندار خراسان شمالي گفت: همزمان با هفته دولت ۲۳۹ پروژه عمراني در اين استان به بهره برداري مي رسد.

عطاء الله قادري با بيان اين كه در هفته دولت سال جاري 239 پروژه عمراني در شهرستان هاي مختلف خراسان شمالي به بهره برداري مي رسد، افزود: به منظور اجراي اين پروژه ها 52 ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملي و استاني هزينه شده است.

وي با بيان اين كه بيش از نيمي از پروژه هاي عمراني هفته دولت در مناطق محروم و روستاهاي اين استان به بهره برداري مي رسد، اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل طرح هاي برق رسانی، گازرسانی، آسفالت، طرح هادی، ساختمان دهیاری، عمران شهری، پارک کودک و ... است.

قادری افزود: در هفته دولت در خراسان شمالي در شهرستان بجنورد 30 پروژه، مانه و سملقان 46 پروژه، اسفراین 25 پروژه، جاجرم 46 پروژه، شیروان 21 پروژه، فاروج 41 پروژه، گرمه 21 پروژه و شهرستان مرزی راز و جرگلان نيز 9 پروژه به بهره برداري خواهد رسيد.

به گفته وي كمترين پروژه هاي عمراني استان كه در هفته دولت به بهره برداري مي رسند؛ مربوط به شهرستان راز و جرگلان با 9 پروژه عمراني و بيشترين نيز مربوط به شهرستان جاجرم با 46 پروژه است.

آماري كه توسط معاون عمراني استاندار خراسان شمالي ارائه شد از نظر جمع و تفريق تعداد كل پروژه‌هاي افتتاحي در هر شهرستان، آن هم از قول خود ايشان درست به نظر مي‌رسد اما آنچه در اين ميان همخواني ندارد تعداد طرح‌ها و پروژه‌هاي افتتاحي اعلا‌م شده توسط فرمانداران هر شهرستان، با گفته معاون عمراني استاندار و در نتيجه جمع و تفريق كلي اين پروژه‌ها است.

فرمانداران شهرستان‌هاي خراسان شمالي پيش از آغاز هفته دولت و قبل از اعلا‌م تعداد كلي طرح‌هاي افتتاحي توسط معاون عمراني استاندار، تعداد پروژه‌هاي افتتاحي در شهرستان مربوطه را در اين هفته اعلا‌م كرده بودند، آمارهايي كه علي القاعده مي بايست با تجميع آنها تعداد كل پروژه هاي افتتاحي در استان به دست آيد و توسط معاون عمراني استاندار اعلام شود، اما اين آمارها با هم همخواني ندارند.

ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا!

بر اساس اعلام فرمانداران شهرستان هاي مختلف استان در هفته دولت سال جاري در شهرستان بجنورد 42 طرح، مانه و سملقان 46 طرح، شيروان 21 طرح، اسفراين 25 طرح، فاروج 45 طرح، جاجرم 46 طرح، گرمه 21 طرح و شهرستان جديدالتاسيس راز و جرگلان نيز 9 طرح به بهره برداري مي رسد.

با نگاهي كوتاه به اين آمار و آمار چند خط بالا‌تري كه از قول معاون عمراني استاندار در رسانه منتشر شده بود متوجه تفاوت در تعداد پروژه‌هاي افتتاحي خواهيم شد.

جمع تمامي اين پروژه‌هاي افتتاحي از قول فرمانداران شهرستان‌ها 255 پروژه مي‌شود، در حالي كه آمار اعلا‌مي معاون عمراني استاندار خراسان شمالي كه مسئوليت كلي پروژه‌هاي عمراني خراسان شمالي را نيز بر عهده دارد، 239 پروژه افتتاحي بود.

شكي نيست كه تفاوت در آمار ارائه شده به علت كاذب بودن برخي پروژه‌ها و طرح‌هاي عمراني نيست، اين مسئله دقيقا از اين موضوع ناشي مي‌شود كه برخي طرح‌ها همانند گازرساني به روستاها، مسكن‌هاي مهر و ... گاهي به صورت تجميعي محاسبه مي‌شود و گاهي نيز هر مورد از اين اقدامات به تنهايي يك طرح محسوب مي‌شود و بدين ترتيب تعداد پروژه‌هاي افتتاحي از قول مسئولين مختلف متفاوت است.

آمار ارائه شده در مورد طرح‌هاي افتتاحي هفته دولت در خراسان شمالي از قول فرمانداران شهرستان‌هاي مختلف به صورت موردي جمع بندي شده بود، در حالي كه معاون عمراني استاندار اين پروژه‌ها را به صورت تجميعي محاسبه كرده است

.

روشن است كه آنچه در اين ميان اهميت بيشتري دارد اصل به بهره برداري رسيدن پروژه‌ها و خدمات رساني به مردم است، اما نبايد در اين ميان اطلا‌ع رساني درست و مبتني بر اصول مديريتي را نيز ناديده گرفت.

پذيرفتني نيست كه معاون عمراني استاندار و فرمانداران محترم شهرستان‌هاي مختلف استان پيش از آغاز هفته دولت در نشستي مشترك تعداد طرح‌هاي افتتاحي و نيز نحوه محاسبه تعداد پروژه‌ها و ... را مطرح نكرده باشند و پس از جمع بندي نهايي اقدام به اعلا‌م آمار و ارقام كنند.

تفاوت و ناهمخواني در آمار ارائه شده همواره يكي از موضوعات مورد بحث در محافل مختلف بوده است، متاسفانه بسياري از اوقات برخي كج انديشان بدون اطلا‌ع از واقعيت موضوع از آمارهاي ارائه شده برداشت‌هاي ناصوابي مي‌كنند و خدمات تلا‌ش گران عرصه‌هاي مختلف را زير سوال مي‌برند.

اگر خواننده‌اي آمار ارائه شده در زمينه تعداد طرح‌هاي افتتاحي خراسان شمالي در قبل و بعد از هفته دولت سال جاري را مطالعه كند، به راحتي ناهمخواني آمارها را متوجه مي‌شود و در بهترين حالت دچار سردرگمي مي‌شود و در حالت‌هاي ديگر اگر به اصل موضوع پي نبرد شك ارائه آمارهاي نادرست وي به يقين بدل مي‌شود.

هفته دولت سال جاري نيز در خراسان شمالي به خير و خوشي و با بهره برداري از تعداد قابل توجهي پروژه به اتمام خواهد رسيد، به تمام تلا‌ش گران صادق و خدمت گزاران بي منت اين خطه از ايران اسلا‌مي خسته نباشيدي جانانه مي‌گوييم و منتظر بهره برداري از ديگر طرح‌هاي نيمه تمام اين استان در مناسبت‌هاي بعدي مي‌نشينيم به اين اميد كه حداقل در آينده شاهد اينگونه ناهمگوني‌ها نباشيم.