اراک – خبرگزاری مهر: مدرس و کارگردان برجسته تئاتر کشور گفت: نمایش عروسکی یک زبان است که با آن می توان پدیده های معنوی و اندیشه را به مخاطبین انتقال داد.

حسن دادشکر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نمایش عروسکی همچون سایر نمایش ها برگزفته از آئین های مذهبی و قومی است و از زمانی که بشر تمدن را شناخته و سیستم علمی و مدنی برپا شده است، نمایش هویت خود به عنوان یک زبان جهانی را پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نمایش عروسکی تنها خاص کودکان نیست، اظهار کرد: نمایش عروسکی از نظر تکنیک و انواع فرق ندارد و این متن و محتوای نمایش است که آن را خاص کودک یا بزرگسال می کند.

دادشکر افزود: نمایش عروسکی در هر حال برای ارتقا ذهنیت و تفکر بشر، تحلیل مسائل و موارد مختلف به وجود امده و در نتیجه از لحاظ ترکیب کار بزرگسال و کودک هیچ فرقی ندارد.

این استاد نمایش با اشاره به اینکه نمایش عروسکی از گذشته در ایران رواج داشته است، اظهار کرد: البته نمایش عروسکی گذشته ایران بیشتر خیمه شب بازی و سایه بازی و مخاطب آن مخاطب عام بود.

وی افزود: خیمه شب بازی نوعی از نمایش عروسکی به صورت نخی بود که عروسک سیاهی در آن همیشه و سربزنگاه بدی ها را آشکار می کرد و نمایش سایه بازی هم که با سایه هایی که گردانندگان عروسک ها بر روی پرده می انداختند اجرا میشد.

دادشکر با اشاره به تفاوت های نمایش عروسکی سنتی ایران با نمایش عروسکی که هم اکنون در دنیا رواج دارد، بیان کرد: ایران از لحاظ نمایش عروسکی جایگاه خوبی دارد که وجود رشته نمایش عروسکی در چند دانشگاه و  نیروهای خلاق  نشان دهنده آن است.

وی  امکانات موجود در حوزه تئاتر عروسکی را نامتناسب با علاقه و هنرمندان این رشته عنوان و گفت: کمبود سالن، بودجه  فراگیر نبودن این نمایش در سراسر ایران و محدود شدن اجراها به جشنواره ها از مشکلات کنونی نمایش عروسکی است.

داور پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی کانون افزود: سطح کیفی چنین جشنواره هایی در صورتی که به صورت مستمر و مداوم برگزار شود قطعا بالا خواهد رفت ؛ اما این فرآیند در گرو نبود وقفه و ممانعت از اعمال صلاحدیدهای اداری میسر خواهد شد.