شاهرود – خبرگزاری مهر: مسئول مرکز فرهنگی تبیان استان سمنان گفت: در ابتدا حکومت نوپای عباسی چون با داعیه خون خواهی اهل بیت پیامبر (ص) حمایت مردم را جذب کرده بود جرات برخورد مستقیم با امام صادق (ع) را نداشت.

حجت الاسلام جواد عرب اسدی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به اینکه اتفاق میمون و مبارکی که در زمان امام باقر (ع) آغاز شده بود در زمان امام صادق (ع) به کامل رسید خاطر نشان کرد: این اتفاق مبارک تاسیس حوزه ها و مراکز علمی، رشد علم و اعتلاق علوم اسلامی، کلامی، فلسفی  و دیگر علوم است.

وی  در جواب این سوال که چرا علم و حوزه های علمی در زمان امام باقر(ع) و امام صادق (ع) رشد کرد اما در زمان سایر ائمه چنین رشد چشمگیری از خود نشان نداد عنوان کرد:  به دو دلیل این اتفاق رخ داد، دلیل اول را باید در شرایط داخلی حکومت اسلامی آن زمان و زمان دیگر ائمه جستجو کرد.

مسئول تبیان استان تصریح کرد: بعد از واقعه کربلا و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت  ابا عبد الله الحسین (ع) پرده از چهره واقعی و پلید حکومت اموی برداشته شد و  صداهای مخالفت با حکومت اموی و قاتلان فرزندان رسول خدا از گوشه و کنار ممالک اسلامی به گوش می رسید.

مخالفت شدید مردم  با حکومت اموی سبب ضعف و نابودی آن شد

عرب اسدی انقلاب های گوناگونی چون قیام مختار در کوفه و بعدها قیام "ابو سلمه " در کوفه و قیام ابومسلم در خراسان را از نمونه های مخالفت های مردم با حکومت اموی دانست و عنوان کرد: این مخالفت ها در زمان امام باقر(ع)  و امام صادق(ع)  به اوج خود رسید و موجبات ضعف حکومت ظالم و جبار اموی که به ائمه قبل از امام باقر(ع)  امکان تاسیس مراکز علمی و فعالیت های علمی و اعتقادی را نداده بود فراهم کرد.

وی با یادآوری این مطلب که شورش ها و انقلاب ها حکومت رو به افول اموی را چنان به خود مشغول کرد که امام باقر(ص) و امام صادق (ع)  تا حدود زیادی به نسبت ائمه قبل از نظارت ها و سخت گیری های بنی امیه  فراقت بال پیدا کرده بودند اظهار داشت: پس از نابودی حکومت هزار ماهه اموی خلفای حکومت نو پای عباسی که با داعیه خون خواهی اهل بیت (ع)  بر سر کار آمده بودند از سویی مشغول استحکام و استقرار حکومت نو پای خود بوده و از طرفی چون با ادعای حمایت و خونخواهی از اهل بیت پیامبر (ص) حمایت عامه مردم را جذب کرده و آنان رو با خود همراه ساخته بودند جرئت برخورد مستقیم با امام صادق (ع) را نداشتند ولی این موضوع  زمان زیادی به طول نینجامید و این حکومت نیز چهره واقعی خود را نشان داد.

مسئول تبیان استان سمنان ابراز داشت: در هر صورت این دو امام همام امام باقر (ع) و مخصوصا امام صادق (ع) از فراقت بال ایجاد شده کمال بهره را برده و مراکز علمی تاسیس کرده و فعالیت های علمی و  بنیادیی را پایگذاری کردند که آثار و برکات  آن تا به امروز هویدا و باقی است.

هجمه های ایدئولوژی و مکاتب غیر اسلامی با مکتب اسلام عامل گسترش فرهنگ علم آموزی

عرب اسدی با اشاره به این که دلیل دوم بیشتر از دلیل بیان شده در رشد علم در زمان امام باقر(ع)  و مخصوصا امام صادق (ع)  اهمیت دارد گفت: این دلیل را باید در حجمه های خارجی آن زمان به اسلام و مکتب اسلامی و مقایسه آن با زمان دیگر ائمه یافت.

وی حجمه ایدئولوژی ها و مکاتب غیر اسلامی به مکتب انسان ساز اسلام را عامل گسترش فرهنگ علم آموزی در میان جوانان آگاه دانست و خاطر نشان کرد: از برخورد ملت اسلام  با مردم کشور های تازه فتح شده به دست مسلمانان مانند ایران و بخشهای از اروپای آن زمان و مراودات مراکز اسلامی به عنوان یک ابر قدرت با مراکز خارج از محدوده اسلام و همچنین ترجمه آثار علمی و اعتقادی  دیگر کشور ها و تمدنها به زبان عربی که حامل تفکر آن تمدنها به عرب زبانان و مسلمانان بود مانند تفکرات یونان قدیم و خدایان المپ ، اساطیر ایران و ...  باعث برخورد ایدئولوژی اسلامی و دیگر ایدئولوژی ها شده بود.

مسئول تبیان استان سمنان  مباحثات و مناظرات و مجالس پرسش و پاسخ  را به دنبال این برخوردها یک ضرورت اجتناب ناپذیر معرفی و تصریح کرد: همین مجالس موجب احساس نیاز فعالان عرصه های تبلیغی و علمی اسلام  برای توانمند شدن در پاسخ گویی به شبهات و حجمه های وارد شده از دیگر ایدئولوژی ها را به همراه داشت و در نهایت جستجوی جویندگان راه حقیقت به اعلم انسان های زمان خود یعنی امام باقر (ع) و بعد از ایشان امام صادق(ع) ختم می شد و این مطالبات عمومی باعث تشکیل حوزه ها و مراکز علمی مشتمل بر چندین هزار طالب علم در آن ها شد.

برای دفاع از حقیقت حمله لازم نیست کافی است بد دفاع کنیم

عرب اسدی به پاسخ  ویل دورانت به عنوان یک متخصص تاریخ در ابتدای کتاب تاریخ فلسفه خود به این سوال که  "چرا علم در آتن و یونان طلوع کرد نه در جای دیگری؟" اشاره و عنوان کرد: وی می گوید:" یونان آن زمان برای جنگ با ایران کشتی های فراوانی تهیه می کند بعد از جنگ از کشتی ها و نیروی دریای خود که عملا کارایی نداشته برای تجارت استفاده کرده و آتن تبدیل می شود به یک بندر و مرکز تجاری و محل رفت و آمد انسانهای مختلف از اقصی نقاط دنیا با تمدنها و تفکرات و ادیان و اعتقادات گوناگون همین برخورد تمدنها و ایدئولوژیها باعث ایجاد مباحثات و مناظرات شده و معتقدان هر عقیده را به تفکر، تحقیق و مطالعه در عقیده و تفکر خود برای دفاع هرچه بهتر از آن در مقابل دیگر عقاید تشویق می کند و در نهایت منتج می شود به شکل گیری مراکزی علمی در یونان مانند آکادمی افلاطون ".

وی در پایان با تاکید بر این که برخورد ایدئولوژی ها و تفکرها بد نیست بلکه اگر باعث تحقیق و مطالعه شود همواره باعث شکست عقاید ظاله در مقابل عقیده و مکتب حقه و بهتر شناخته شدن و خود نمایی حق در مقابل باطل شود مفید هم هست یادآور شد: تمام این ها به شرطی محقق می شود که  دفاع از آن از راه صحیح و با منطق انجام شود چرا که برای کوبیدن یک حقیقت ، نیازی نیست خوب به آن حمله کرد بلکه کافیست  بد از آن دفاع کنیم.