سمنان – خبرگزاری مهر: محبت شیعیان خصوصا اهل معرفت به عنوان انسانهاى ارزشى، با ايمان و اهل صلاح به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در تاریخ اسلام قابل تامل و توجه است و در این بین نگاه به مکتب امام صادق (ع) بسیار پر رنگ جلوه گری می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امام جعفر صادق (ع) در، هفدهم ماه ربیع الاول سال 83 هجری،كه مصادف است با روز ولادت سراسر سعادت خاتم انبیاء حضرت محمدبن عبدالله (ص)، در زمان خلافت عبدالملك بن مروان اموی به دنیا آمد. نام مبارك ایشان "جعفر" بود وكنیه شریفش "ابوعبدالله" و القاب آن حضرت "صابر، فاضل، طاهر، صادق" كه مشهورترین القاب آن جناب،صادق است.

در شمایل حضرت صادق(ع) گفته اند كه:آن حضرت میانه بالا، افروخته رو و موهای او سیاه و مجعّد بود و برخدّ رویش خال سیاهی وجود داشت.

مادر آن حضرت نجیبه جلیله مكرّمه، "فاطمه" مسمّاة به "امّ فروه"، دختر قاسم بن محمد بن ابی بكر است.

آنحضرت در ماه شوال یا رجب در سال 148 هجری در زمان خلافت ابو جعفر منصور عباسی به سبب انگور زهرآلودی كه منصور عباسی به آن حضرت خورانید به شهادت رسید و در وقت شهادت از سن مباركش، 65 سال گذشته بود.

ورود امام صادق(ع) به جبهه‌های مختلف جهت حفظ دين

امام جمعه موقت سمنان با بیان اينكه امام صادق (ع) در شرايط مختلف تصميم‌های متنوعی می‌گيرد و در جبهه‌های مختلف به‌خوبی وارد جنگ می‌شود، گفت: زمانی‌كه عده ای تصميم داشتند ميراث‌های علی‌بن ابيطالب(ع) و رسول خدا(ص) را نابود كنند امام صادق(ع) دانشگاه تشكيل دادند و وقتی دشمنان تصميم گرفتند شيعيان و اولاد اهل بيت(ع) را نابود كنند بحث تقيه و آموزش تقيه و آن حركت سياسی امام برای نجات شيعه را آموزش دادند.

حجت الاسلام محمد باقر عبدوس اضافه كرد: زمانی‌كه بنی‌عباس‌ تصميم می‌گيرد تمامی موانع پيش‌رو برای قدرت و اقتدارشان را از بين ببرد امام صادق(ع) در نهايت هنرمندی مانع‌های مختلفی در مكان‌های مختلف در برابر آن‌ها ايجاد می‌كند كه آن‌ها دائم درگير موانعی برای به سمت قدرت رفتن و به اقتدار رسيدنشان شد و اين رسالتی بود كه امام صادق(ع) ايفا كردند.

تربيت شاگردان و معرفی مذهب شيعه؛ مهم‌ترين اقدامات امام صادق(ع)

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وجود مقدس امام جعفر صادق(ع) به تعبير امروزی به ‌عنوان رئيس مكتب شيعه شناخته شده است، افزود: از اين جهت اين امام بزرگوار را مؤسس مكتب شيعه می‌دانند كه ايشان در زمان خود فرصت كافی برای تعليم و تربيت شاگردان و گسترش و نشر اسلام و معرفی مذهب شيعه را پيدا كردند.

عبدوس تصريح كرد: خفقان بسيار شديدی در زمان بنی‌اميه حاكم بود و شيعيان تحت فشار زيادی بودند و اين فشارها به‌حدی بود كه امام سجاد(ع) در دوران 34 ساله امامت خود فقط شش صحابه داشته و فقط یک‌بار بعد از واقعه كربلا با دستان بسته و زنجير بر گردن در حضور يزيد در شام به منبر رفتند و ديگر به اين امام فرصت منبر رفتن و خطبه خواندن برای مردم را ندادند.

وی اظهار كرد: در زمان امام باقر(ع) بنی‌اميه ضعيف شد و اين امام شروع به فعاليت‌ در عرصه علم‌آموزی كرده در اين باب شاگردان زيادی را تربيت كردند كه آن‌ها در زمان امام صادق(ع) پشتوانه‌های ايشان بودند.

بسياری از برنامه‌های زندگی فردی و اجتماعی امام صادق(ع) به نسل‌های بعد منتقل شده است

استاد حوزه علميه سمنان با بيان اينكه بسياری از معارف، اخلاق، تزكيه و برنامه‌های زندگی فردی و اجتماعی امام صادق(ع) به ما رسيده است، گفت: آن امام همام ناگفته‌ها را در مدت امامت خود بيان كردند و علومی كه در زمان پدرانشان به علت خفقان موجود مانند سّر باقی مانده بود را فاش كرده و دست به افشاگری زدند.

عبدوس اظهار كرد: امام صادق(ع) يكی از مصاديق آيه 119 سوره توبه "... وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ؛ ... و با راستان باشيد" است؛ چون قرآن می‌گويد با صادقين باشيد‌ و در اين آيه منظور از صادقين معصومين بوده و ائمه پدران معنوی همه بشريت هستند.

نشر تعالیم دینی از اهداف امام جعفر صادق (ع) بود

یکی دیگر از اساتید حوزه و دانشگاه سمنان ضمن بیان دلیل انتساب مذهب شیعه به امام جعفر صادق علیه السلام افزود: دو امام بزرگوار شیعیان، امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام از فرصت بوجود آمده در زمان تغییر حکومت از بنی امیه به بنی عباس استفاده کرده و نسبت به ترویج و تشریح اسلام ناب محمدی صل الله علیه، تلاش کردند و به همین دلیل بیشترین روایات و احادیث شیعیان مربوط به این امامان بزرگوار است.

علیرضا صابریان گفت: آن حضرت تا اواخر زمان امامت خود كه مصادف با آخر خلافت بنى‌امیه و اول خلافت بنی عباس بود از فرصت استفاده کرده به نشر تعالیم دینی پرداخت و شخصیت های علمی بسیاری در فنون مختلفه عقلی و نقلی مانند "زاره"، "محمد بن سالم"، "مومن طاق"، "هاشم بن حكم"، "ابان بن تغلب"، "هشام بن سالم"، "حریز"، "هشام كلبی نسابه" و "جابر بن حیان صوفی" شیمیدان و غیر ایشان را پرورش داد. حتی عده‌ای از رجال علمی عامه نیز مانند "سفیان ثوری" و "ابوحنیفه" رئیس مذهب حنفیه و "قاضی سكونی" و "قاضی ابوالبختری" و غیر ایشان افتخار تلمذش را پیدا كردند که معروف است كه از مجلس درس و حوزه تعلیم امام چهارهزار نفر محدث و دانشمند بیرون آمده است.

باید به رفتار امامان به خصوص امام باقر (ع) توجه داشت

این استاد علوم حوزوی با بیان اینکه درباره فعالیت های علمی امام صادق (ع) باید به رفتار امامان قبلی به خصوص امام باقر (ع) توجه داشت که با توجه به اوضاع سیاسی آن دوره که مصادف با آغاز افول قدرت بنی امیه و زمینه سازی برآمدن بنی عباس بود افزود: آن حضرت از این فرصت استفاده کردند و این شروع نهضت علمی امامان شیعه بود که برای اولین بار از حالت انزوای امام قبلی یعنی امام سجاد علیه السلام بیرون آمده و با پرورش شاگردان و تشکیل جلسات علمی نهضت علمی شیعه امامیه را که بعدها مذهب جعفری نام گرفت، پایه گذاری کردند.

صابریان افزود: این نهضت در دوره امام صادق علیه السلام رشد بیشتری یافت و با بهتر شدن اوضاع سیاسی که ناشی از سقوط بنی امیه و مشکلات سیاسی بنی عباس در آغاز حکومتشان بود، آن حضرت هوشمندانه این نهضت علمی را به سامان رساندند. پس باید در جواب کلی سوال فعالیت های علمی امام را یک فعالیت سازمان یافته و منسجم و با برنامه ریزی دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اينكه مكتب امام صادق(ع)يك مكتب نجات‌بخش برای بشريت، گفت: اسلام كامل‌ترين و ارزشمندترين دين در بين اديان الهی است كه دستورات آن برای بشريت نجات‌بخش است.

امام صادق(ع) منطق و مكتب اسلام را ايجاد كرد

این کارشناس علوم حوزوی با بیان اینکه امام صادق(ع) در دوران پر التهاب جامعه اسلامی ظهور كرد و توانست منطق و مكتب اسلام عزيز را در جامعه ايجاد كند، ابراز كرد: در دوران این امام بزرگوار زمينه‌ای فراهم شد كه ايشان توانست شاگردان بسيار تربيت كند و در همه موارد و علوم مختلف افرادی صاحب نظر و صاحب انديشه تحويل داد كه سرآمد علما در زمان خويش بودند.

صابریان تصريح كرد: امام صادق(ع) در مبارزه با انحرفات و خرافات همه معاندان و مخالفان را با استدلال‌های قوی قانع می‌كرد؛ لذا برخی از افراد بودند كه در ظاهر می‌پذيرفتند ولی در باطن قبول نداشتند.

وي خاطرنشان كرد: زيربنای تمامی احكام و دستورات اسلام در زمان امام صادق(ع) انجام گرفت و مكتب تشيع به‌عنوان قوی‌ترين مكتب در جهان دستورالعمل برای يك زندگی سعادتمندانه را ارائه كردند.

نجات مكتب و مذهب تشیع مهم‌ترين اقدام امام صادق(ع)

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز مهم‌ترين اقدام امام صادق(ع) در آن زمان را نجات مكتب و مذهب دانست و افزود: اين مسئله جدی است كه هم بنی‌اميه و هم بنی‌عباس تلاش داشتند چيزی از سخن‌های نبی مكرم (ص) و اهل بيت(ع) باقی نماند و بشر به‌گونه‌ای كه آن‌ها می‌خواهند تربيت شود؛ پوسته دين باشد اما مغز دين نباشد و چيزی به نام قرآن باشد اما قدرت عباسی قرآن را معنا كرده و مؤلفه‌های جامعه را تعيين كند اما امام صادق(ع) با بيان حقيقت دين و تبيين معارف قرآنی نشان داد كه نبايد چنين اتفاقی رخ دهد.

حجت الاسلام علی شکری تأكيد كرد: همان‌گونه كه آباء امام صادق(ع) نگذاشتند امثال بنی‌اميه به آرزويشان برسند امام صادق(ع) نيز نبايد می گذاشتند كه بنی‌عباس به آرزوی خود برسند و در واقع می‌توان گفت امام صادق(ع) احياگر دين بودند و آن‌چه كه ميراث نبی مكرم(ص) و ميراث علی‌بن ابيطالب(ع) و آباء گذشته‌شان بود را احيا كردند و تقديم به موسی‌بن جعفر(ع) كرد و موسی‌بن جعفر(ع) هم باز همين رسالت را ادامه داد.

وی خاطرنشان كرد: اگر جهاد و مجاهدت و تلاش‌های زائد‌الوصف امام صادق(ع) در احياء مكتب اسلام نبود، امروز اثری از دين نبود و پوسته آن نيز محو شده بود.

برگزاری مراسم سوگواری ایام صادقیه در استان سمنان

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه سوگواری ایام صادقیه در جای جای استان سمنان در حال برگزاری‌ است اظهار داشت: از شهر گرفته تا روستاها همه در سوگ این امام همام یک دست سیاه‌پوش ‌شده اند و مراسم‌های ویژه‌ای را برپا کرده اند.

شکری افزود: امام صادق (ع) رئیس مذهب جعفری و بنیانگذار فقه شیعه بوده و برگزاری مراسم سوگواری آن حضرت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید اقدامی در خور شأن آن امام والامقام انجام داد، زیرا برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری نوعی پایبندی به ولایت است اظهار داشت: برنامه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی برای اجرا در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) در مساجد و حسینیه‌ها و بقاع متبرکه این شهرستان برنامه‌ریزی و اجرا شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی و دبیر ستاد ساماندهی شئون مذهبی استان سمنان از عموم مردم برای حضور در این برنامه‌ها دعوت به عمل آورد و گفت: این برنامه‌ها با مداحی مداحان اهل‌بیت (ع) و سخنرانی روحانیان، امامان جماعت و سخنرانان دینی و مذهبی در حال برگزاری‌ است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌ عزاداری توسط هیئت‌های مذهبی تصریح کرد: مداحان در شب و روز شهادت ضمن قرائت ادعیه به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

شکری از روحانیان و سخنرانان این آئین های مذهبی خواست تا در مراسم عزاداری شهادت ششمین اختر تابناک ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع)، سیره، جنبش علمی و شرایط عصر این امام بزرگوار را به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان تبیین کنند.

..................................
گزارش از عصمت سالار