تبریز – خبرگزاری مهر: دبیر و عضو هيئت موسس انجمن نجات درياچه اروميه گفت: سونامی نمک دریاچه ارومیه، زمین های کشاورزی شمال غرب کشور را تهدید می کند و می تواند تاثیر غیرقابل جبرانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی قنبری ظهر شنبه در نشست شورای هماهنگی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با فعالیت های صورت گرفته در چند سال اخیر می توان خسارات خشک شدن دریاچه را کاهش داد.

وی درخصوص برنامه های انجام گرفته نیز گفت: گسترش اراضي كشاورزي بدون لحاظ ظرفيت منطقه، تداوم شرايط اقليمي، ذخيره آب در پشت سدهاي پرتعداد مخزني حوضه آبريز و عدم سرمايه گذاري مناسب در بخش كشاورزي از جمله کارهای انجام گرفته است.

قنبری همچنین با بیان اینکه نجات دریاچه ارومیه همت همه مسئولان کشوری را طلب می کند، گفت: اوضاع وخیم روستاهای اطراف دریاچه نشان می دهد که ممکن است با تزریق این وضعیت به مناطق دیگر شاهد خطرات زیست محیطی باشیم.

وي به لزوم حركت هاي مردمي و تسريع در اجراي برنامه هاي عملي براي نجات درياچه اشاره کرد و گفت: برنامه ريزي براي كنترل اتمسفر و باروري ابرها، ايجاد مركز تحقيقات هواشناسي حوضه آبريز، توجه به سيستم جديد توليد غذا در منطقه، توسعه و ترويج و آموزش كشاورزان و جلوگيري از اتلاف مجازي آب در استان از طريق تغيير الگوي كشت از مهم ترين برنامه هايي است كه تاكنون توجه كافي در برنامه ريزي ها به آن نشده است.