توکیو در نشستی که روز شنبه با حضور اعضای کمیته بین‌‎المللی المپیک در بوئنس آیرس آرژانتین برگزار شد، گوی سبقت را از مادرید و استانبول ربود و به عنوان شهر میزبان بازی‌های تابستانی المپیک 2020 برگزیده شد. اما به راستی توکیو چگونه شهری است؟ بهتر است از توکیو به عنوان ابرشهر یاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، توکیو شهری است که در تازه‌ترین آمار اعلام شده (اول اوت  2013) 13 میلیون و 282 هزار و 271 نفر جمعیت دارد. توکیو ابر شهری است که یوکوهاما را هم شامل می‌شود و در مجموع جمیعت مناطق شهری توکیو و حومه به 35 میلیون نفر می‌رسد.

مساحت توکیو 845 مایل مربع است. این شهر به لحاظ جغرافیایی در ساحل اقیانوس آرام در جزیره "هونشو" در منطقه "کانتو" قرار دارد. آب و هوا در تابستان معمول گرم و شرجی است.

توکیو به لحاظ تاریخی یک دهکده ماهیگیری بوده که مسند خاندان "توکوگاوا" با جنگجویانی به نام "شوگان" به حساب می‌آمد. آنها 270 سال بر ژاپن با مرکزیت "ادو" که امروزه توکیو نامیده می‌شود، حکومت کردند. این دولت نظامی در سال 1868 جای خود را به امپراتوری داد و به توکیو تغییر نام یافت. این شهر تا آنجا رشد کرد که به عنوان بزرگ‌ترین ابرشهر جهان لقب گرفت اما در جنگ جهانی دوم ویران شد.

توکیو در سال 1964 میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بود. این شهر پنج مرتبه هم در سال‌های 1940، 1960، 1964، 2016 و 2020 نامزد برگزاری بازی‌های المپیک شده است. توکیو در سال 1940 به عنوان میزبان بازی‌های المپیک برگزیده شد اما به دلیل جنگ جهانی دوم این میزبانی از آنها پس گرفته شد و در اختیار هلسینکی فنلاند قرار گرفت.

ژاپن در مجموع میزبان سه المپیک بوده است: یکی در تابستان (1964 توکیو) و دو المپیک زمستانی (1972 ساپورو و 1998 ناگانو) که این چهارمین میزبانی آنها در مسابقات المپیک است.

بودجه‌ای که برای المپیک 2020 در نظر گرفته شده، 8/5 میلیارد دلار تخمین زده شده است که 3/8 میلیارد دلار آن برای بازسازی و تسهیلات مرتبط با المپیک است.

شعار بازی‌ها
شعار بازی‌های المپیک 2020 توکیو "فردا را دریابید" هست. مسئولان شهرداری توکیو با شعار "دست‌های امن" خود را برای میزبانی این بازی‌ها آماده می‌کنند. 85 درصد از زمین‌های بازی‌های المپیک در فاصله هشت کیلومتری دهکده مسابقات قرار دارند. برگزارکنندگان عنوان کرده‌اند که اقدامات ضد زمین لرزه صورت گرفته و شهر امن و امان است و نیز خطری در خصوص تشعشع اتمی فوکوشیما وجود ندارد.

زمین بازی‌ها
از 35 ورزشگاهی که قرار است برای المپیک در نظر گرفته شود 20 تای آنها نوساز خواهند بود و 9 تای آن به طور موقتی برپا می‌شود. ورزشگاه 80 هزار نفری "نشنال" با سقف متحرک ساخته خواهد شد و این سازه 1/3 میلیون دلار هزینه در برخواهد داشت.